News   /   آسيا

نورسلطان نظربایف پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری قزاقستان شد

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان

به گزارش کمیته انتخاباتی قزاقستان، نورسلطان نظربایف برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان دوشنبه در گزارشی اعلام کرد نظربایفِ 74 ساله با کسب 97.7 درصد از آرا برای یک دوره‌ی پنج ساله‌ی دیگر ریاست دولت این کشور را بر عهده خواهد داشت.

قزاقستان حدود 17 میلیون جمعیت دارد و از این تعداد 9.5 میلیون نفر واجدالشرایط رای دهی بودند. به گزارش کمیسیون مرکزی میزان حضور مردم در این انتخابات 95.22 درصد بود.

نظربایف که از سال 1991 قدرت را در دست دارد در انتخابات یکشنبه (6 اردی‌بهشت) با «تورگون سیزدیک‌اف»، دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست و «آبل‌قاضی کوسااینوف»، رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری رقابت کرد.

این انتخابات تقریبا یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار شد؛ مجمع ملیِ قزاقستان ماه فوریه پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را مطرح و اعلام کرد: «رئیس جمهور باید مجوز جدید مردم را کسب کند تا تضمین شود کشور می‌تواند این برهه‌ی سخت جهانی را تاب آورد.»

رئیس جمهور قزاقستان وعده داده است وضعیت اقتصادی و ثبات اجتماعی این کشور نفت خیز را که اکنون به دلیل کاهش قیمت نفت و ناامنی منطقه به سبب بحران اوکران با رکود اقتصادی رو‌به‌روست بهبود بخشد.

بخش‌های شرقی اوکراین از چندی پیش صحنه درگیری‌های مرگبار بین نیروهای حامی روسیه و ارتش اوکراین بوده و این درگیری‌ها با آغاز عملیات ارتش کی‌یف در آوریل گذشته برای سرکوب هواداران مسکو تشدید شده است.

پ ک ف/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku