News   /   ايران

رئیس جمهور: راه حل بحران یمن سیاسی است

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در تاریخ 29 فروردین ماه 1394.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با وزیرخارجه‌ی استرالیا ضمن تاکید بر مبارزه با ریشه‌های تروریسم و افراطی‌گری، افزود: «راه‌حل بحران یمن سیاسی است».

روحانی امروز (شنبه) در دیدار با «جولی بیشاپ»، وزیر امور خارجه‌ی استرالیا، با بیان این‌که «برای مبارزه با علت‌ها و ریشه‌های فکری و اقتصادی تروریسم باید تلاش بیشتری صورت پذیرد»، گفت: «برای مبارزه اصولی با ریشه‌های تروریسم و جلوگیری از جذب جوانان کم اطلاع به این گروه‌ها، باید علت‌های این معضل شناسایی و با آنها به طور هماهنگ مبارزه شود.»
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، روحانی تروریسم را خطر بزرگی برای منطقه و بشریت دانست، افزود: «باید کاری کنیم که همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر تروریسم و ظلم به انسان‌های بی‌گناه فارغ از مسایل قومی، مذهبی و نژادی عکس‌العمل به موقع و یکسان نشان دهند.

وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری با همه‌‎ی کشورها از جمله استرالیا برای مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریست، تصریح کرد: «راه‌حل بحران یمن نیز سیاسی است و نمی‌توان از طریق بمباران مردم بی‌دفاع، به نتیجه رسید. سازمان ملل متحد می‌تواند با اعزام گروهی حقیقت‌یاب بررسی کند که در مدت بیست و چند روزی که از حملات هوایی به این کشور می‌گذرد، چه کسانی کشته شده‌اند؟»

دکتر روحانی با انتقاد از عملکرد جامعه‎ی بین‌الملل در حل مساله‌ی یمن، گفت: «امروز حتی انتقال مواد غذایی و دارو به یمن با مشکلات فراوانی مواجه است و ما آماده‌ایم در همه زمینه‌ها در حد توانمان با دولت‌های منطقه و خارج از منطقه رایزنی و تعامل داشته باشیم تا خونریزی‌ها متوقف شود.»
وی درباره‌‎ی  اختلاف نظر میان برخی کشورهای منطقه برای حل مسایل، گفت: «برای دستیابی به اینکه کدام روش صحیح‌تر بوده است، باید تاریخ سیاسی چند سال گذشته منطقه را ورق بزنیم، آنگاه معلوم می‌شود که دیدگاه ما و دیگران نسبت به تحولات افغانستان، عراق و سوریه چه بوده و در مقام عمل کدامیک درست گفته‌ایم. ما از ابتدا گفتیم که در سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت نکنید ولی برخی پول و اسلحه دادند و امروز همه می‌بینند که چه وضعی ایجاد شده است.»

روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای، گفت این مذاکرات ثابت کرد که راهکار تهدید و فشار نادرست است. مبنای کار ما انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تردید نداریم اگر به این توافق دست یابیم، به نفع ایران، ۱+۵ و کل منطقه و جهان خواهد بود.
رئیس جمهور در این نشست بر توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری میان ایران و استرالیا تاکید کرد.

جولی بیشاپ نیز در این دیدار پیشنهادات ریاست جمهوری ایران در باره‌ی مبارزه با ریشه‌های افراطی‌گری و تروریسم را موثر تلقی کرد و با اشاره به رویکرد مشترک ایران و استرالیا، گفت: «دو کشور بر این اعتقادند که دولت فعلی عراق به حمایت‌های بین‌المللی برای شکست تروریست‌ها نیازمند است.»

وزیر خارجه‌ی استرالیا  با ابراز نگرانی از شیوع ایدئولوژی سمّی و مخرب داعش که به اختلافات مذهبی در منطقه دامن می‌زند، به وجود اختلاف‌نظر برخی کشورها در برخورد با مسایل عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: «استرالیا نیز معتقد است، راه‌حل بحران یمن سیاسی است.»
وی با حمایت کانبرا از چارچوب تفاهم شده در مذاکرات ایران با ۱+۵، گفت: «اگر طرفین به توافق جامع دست یابند، رژیم تحریم شکسته شده و آغازی نوین برای ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه رقم خواهد خورد.»

بیشاپ همچنین پیام ریاست جمهوری ایران درباره‌ی حقوق مساوی همه‌ی گروه‌ها و اقلیت‌ها در کشورهای مختلف دنیا و برخورد یکسان با ظلم و تبعیض را نشان از آن دانست که ایران کشوری دوست‌دار صلح و ثبات است که می‌تواند نیرویی در جهت اقدامات مثبت جهانی باشد.

 وزیر خارجه استرالیا بامداد شنبه (29 فروردین) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت.

وی پس از ورود به تهران با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و همراه با وی در یک نشست مشترک مطبوعاتی شرکت کرد.

دیدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در تاریخ 29 فرودین ماه 1394. (عکس از ایرنا)

بیشاپ همچنین بعدازظهر امروز(شنبه) با «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار بر گسترش همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و مقابله با تروریسم تاکید کرد و افزود: به رغم ادعاهای غیرواقعی و رفتارهای دوگانه برخی کشورهای مدعی، بیشترین هزینه در موضع مبارزه با تروریسم در مسیر ایجاد امنیت پایدار در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است.

شمخانی با اشاره به تجاوز غیرقانونی عربستان سعودی به یمن، خواستار حل این بحران از طریق طرح چهار ماده‌ای ایران مبنی بر توقف حملات نظامی، ارسال کمک های انسان دوستانه، انجام گفت و گوهای داخلی میان گروه‌های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی، شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه 1+5، دستیابی به توافق نهایی را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویکرد مذاکره و تعامل از سوی آنان دانست و گفت: لغو تمام تحریم های ظالمانه و غیرقانونی پس از توافق ضروری است و اساسا باقی ماندن تحریم با توجه به عملکرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف سازی، توجیهی نخواهد داشت.

شمخانی همچنین درباره موضوع شرایط نامساعد مهاجران ایرانی در استرالیا گفت: هموطنان ما در هر جایی باشند مسائل و دغدغه هایشان برای ما مهم است و اگر کسی مرتکب جرمی نشده باشد و یا شاکی خصوصی نداشته باشد با آغوش باز از وی استقبال خواهیم کرد.

س م ل/ م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku