News   /   آفريقا

مذاکرات جناح‌های رقیب لیبی در مراکش از سر گرفته شد

از هنگام سرنگونی حکومت معمر قذافی، لیبی صحنه درگیری‌های متعدد بین نیروهای دولتی و گروه‌های شبه‌نظامی رقیب است.

مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل میان جناح‌های رقیب در لیبی با هدف پایان دادن به مناقشه دراین کشور در مراکش از سرگرفته شد.

انتظار می رود نمایندگان شرکت کننده در این مذاکرات که روز جمعه در بندر صخیرات مراکش در حال برگزاری است، طرح شش ماده ای سازمان ملل را با هدف پایان دادن به این مناقشه مورد بررسی قرار دهند.

این طرح که برناردینو لئون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی آن را پیشنهاد داده است بر تشکیل دولت وحدت انتقالی تا زمان تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات جدید تاکید دارد.

برناردینو لئون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی (AP)

لئون روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از مذاکرات در مراکش به عنوان آخرین شانس برای پایان دادن به مناقشه در لیبی نام برد .

وی افزود امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد. صبر و شکیبایی مردم لیبی و جامعه بین المللی به سر رسیده است.

تلاش‌ها برای حصول توافق میان گروه‌های رقیب در لیبی در پی حمله دولت مستقر در طبرق علیه فرودگاه تحت کنترل جناح رقیب در طرابلس از سر گرفته شد.

پس از آن که گروهی مسلح در شهر مصراته در شمال غرب لیبی اوت 2014 شهر طرابلس و نهادهای دولتی را تصرف کردند، دولت لیبی و پارلمان منتخب این کشور مقر خود را به شهر طبرق انتقال دادند.

پس از انقلاب مردمی علیه حکومت معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی و سرنگونی رژیم او در سال 2011، لیبی همچنان درگیر هرج و مرج داخلی است. سرنگونی قذافی موجب ظهور گروه‌های شبه‌نظامی و بروز شکاف‌های عمیق سیاسی در لیبی شده است.

از آن زمان، این کشور صحنه درگیری‌های متعدد بین نیروهای دولتی و گروه‌های شبه‌نظامی رقیب است که حاضر نیستند سلاح‌های خود را به زمین بگذارند.

در حال حاضر دو جناح رقیب در کشور وجود دارد که برای به دست گرفتن حکومت با یکدیگر رقابت می‌کنند. کنترل طرابلس، پایتخت، در اختیار یکی از گروه‌های رقیب است که جامعه جهانی آن را به رسمیت نمی‌شناسد این در حالی است که جناح مقابل که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد کنترل شهرهای شرقی بیضا و طبرق را در اختیار دارد.

ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی (راست) در دیدار با ملک عبدالله پادشاه اردن (AP)

در همین حال، ژنرال خلیفه حفتر فرمانده دولت مستقر در طبرق روز سه شنبه در گفت و گویی درباره به نتیجه رسیدن این مذاکرات ابرازتردید کرد وا فزود «وی استفاده ازراه حل نظامی را در دست بررسی دارد.»

علاوه بر درگیری بین جناحهای رقیب، لیبی در حال حاضر با موج فزاینده‌ی حضور گروه تروریستی داعش که مناطقی در شهرهای سیرت و درنا را در کنترل دارد دست و پنجه نرم می کند. تازه ترین جنایت این گروه در ماه فوریه اتفاق افتاد که طی آن اعضای داعش سر 21 تن از اسرای مسیحی خود را از تن جدا کردند.

ن ام/ م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku