News   /   آمريکا

اعتراض سراسری علیه خشونت پلیس بر ضد سیاهپوستان در امریکا

درگیری معترضان شرکت‌کننده در راهپیمایی علیه خشونت پلیس با نیروهای پلیس در منهتن، 14 آوریل 2015

مردم امریکا با راهپیمایی در شهر نیویورک و سایر نقاط کشور، اقدامات وحشیانه و نژادپرستانه پلیس به ویژه علیه آفریقایی‌تبارها را محکوم کردند.

به گزارش راشا تودی این اعتراضات که روز دوشنبه در شهر نیویورک آغاز شد در قالب راهپیمایی سراسری صورت گرفت که گروه موسوم به «حبس گسترده را متوقف کنید» آن را سازماندهی کرده بود.

این گروه خواهان توقف کشتار سیاهپوستان و رنگین‌پوستان توسط پلیس و «اجرای عدالت برای قربانیان وحشیگری و قتل‌های پلیس» است و از نظام دادگاه‌های امریکا می‌خواهد «ماموران قاتل را متهم، محکوم و زندانی کند» زیرا «کل این سیستم در این زمینه مسئول است و همچنین سرکوب معترضان را نیز با لغو تمامی اتهامات علیه آنان متوقف کند.»

فعالان امریکایی برای انتشار این پیام در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ #ShutDownA14 استفاده کردند.

در حالی که معترضان تلاش می‌کردند پل بروکلین را مسدود کنند نیروهای پلیس وارد عمل شدند و چندین نفر را دستگیر کردند.

راهپیمایی‌های مشابهی نیز در بیش از 30 شهر در 18 ایالت در سراسر امریکا برگزار شد.

دکتر کورنل وست، فعال امریکایی در جمع شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی گفت هر 28 ساعت یک بار یک آفریقایی‌تبار کشته می‌شود. وی افزود: «اگر چه رییس جمهور، دادستان کل و وزیر امنیت داخلی ما سیاهپوست هستند اما حتی یک مورد محاکمه ماموران پلیس به جرم کشتار سیاهپوستان را شاهد نبوده‌ایم.»

معترضان به خشونت پلیس در شهر نیویورک شعار می‌دهند، 14 آوریل 2015.

معترضان به خشونت پلیس در شهر نیویورک شعار می‌دهند، 14 آوریل 2015.

این در حالی است که در شیکاگو حدود 200 نفر با برپایی تظاهرات، مسیر تردد خودروها به سوی شرکت مادر تخصصی خدمات مالی در امریکا (استیت استریت) را مسدود کردند.

در اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز حدود 100 معترض که پارچه نوشته‌ای با مضمون «زندگی‌های بیشتری را ندزدید» در دست داشتند و شعارهایی سر دادند. تظاهرکنندگان همچنین تصاویر ده‌ها قربانی پلیس در امریکا را حمل می‌کردند.

بر اساس تحقیق اخیر جنبش «مردمی ملکولم ایکس»، هر چند ماموران پلیس، محافظان امنیتی خصوصی و برخی از مردم امریکا در سال 2012، 313 سیاهپوست را به قتل رساندند ولی مجرمان هرگز مجرم شناخته نشدند.

امریکا اخیرا با یک رشته از وحشی‌گری‌های پلیس مواجه شده که در آن افراد سیاهپوست غیرمسلح پس از مواجهه با پلیس به قتل می‌رسند.

ویدئوی ضبط شده از صحنه قتل اریک گارنر، با شش فرزند و دو نوه، به دست این پلیس امریکایی در سراسر کشور منتشر شد؛ این ویدئو که با یک تلفن همراه ضبط شد نشان می‌دهد پنتلیو قفسه سینه‌ی گارنر را به شدت فشار می‌دهد و او نیز پشت سر هم به این افسر پلیس می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» 

تامیر رایس، نوجوان 12 ساله سیاهپوست در کلولند در ایالت اوهایو نیز هنگامی که مامور پلیس تفنگ اسباب‌بازی وی را واقعی فرض کرد به ضرب گلوله به قتل رسید.

مایکل براون 18 ساله نیز اوت 2014 توسط دارن ویلسون، مامور پلیس سابق فرگوسن در حال پیاده‌روی هدف قرار گرفت و کشته شد.

ز س/د ب

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku