News   /   آفريقا

امیدواری مخالفان برای پیروزی در انتخابات استانی نیجریه

حضور مردم پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه 29 مارس 2015 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حالی که دو هفته از پیروزی نامزد مخالفان بر گودلاک جاناتان رئیس جمهوری پیشین در انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، مردم این کشور برای انتخاب استانداران و مجالس منطقه‌ای روز شنبه (22 فروردین) پای صندوق‌های رأی رفتند.

مخالفان نیجریه در پی پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور امیدوارند در انتخابات روز شنبه نیز پیروز شوند.

حزب همه ترقی خواهان محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه تنها کنترل 14 ایالت از 36 ایالت فدراسیون نیجریه را به عهده دارد. در حالی که حزب دموکراتیک مردم وابسته به گودلاک جاناتان و رقیب بوهاری کنترل 21 ایالت را به دست دارد.

براساس گزارش‌های منتشره، تنش به ویژه در مناطق جنوبی نیجریه، جایی که انتظار می‌رود رقابت شدیدی در لاگوس قلب اقتصادی نیجریه و ایالت نفت خیر ریورز صورت گیرد، بالا گزارش شده است.

به گفته شاهدان عینی، مخالفان یک حوزه رأی گیری و یک خودروی پلیس را در ایالت ریورز به آتش کشیدند؛ این در حالیست که اعتراضات مسالمت آمیزی در برخی نقاط نیجریه گزارش شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه که در روزهای 8 و 9 فروردین برگزار شد، محمدو بوهاری 72 ساله از حزب همه‌ ترقی‌خواهان (ای‌پی‌سی) با کسب بیش از 15 میلیون رأی و کسب 53.93 درصد آراء، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

گودلاک جاناتان 57 ساله از حزب دموکراتیک مردم نیز که از سال 1999 قدرت را در نیجریه در دست داشت، بیش از 12 میلیون رأی (44.96 درصد آراء) را کسب کرد.

پیروزی بوهاری نامزد اصلی اپوزیسیون نیجریه در رقابت با گودلاک جاناتان یک موفقیت تاریخی محسوب می‌شد چرا که پیش از این، مخالفان دولت هیچ گاه در انتخابات نیجریه پیروز نشده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری نیجریه ابتدا قرار بود در تاریخ 14 فوریه برگزار شود اما به خاطر نگرانی از حملات تروریست‌های تکفیری بوکوحرام، زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.

از سال 2009 بر اثر حملات و بمب گذاری‌های بوکوحرام در نیجریه، بیش از 13 هزار نفر کشته و 1.5 میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

م ر/ک ا

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku