News   /   آسيا

اجرای نخستین مانور نیروی دریایی چین بر فراز اقیانوس آرام

تصویری از بمب افکن های دوربرد نیروی هوایی چین که روز دوشنبه (30 مارس 2015) از سوی وزارت دفاع این کشور منتشر شده است.

چین از برگزاری نخستین مانور نظامی نیروی دریایی خود بر فراز اقیانوس آرام خبر داده است.

 ارتش چین اعلام کرده است هواپیماهای نیروی هوایی این کشور روز دوشنبه بر فراز کانال «باشی» Bashi، آبراه ارتباطی جزیره یامیِ فیلیپین و جزیره اُرکید تایوان، در اقیانوس آرام به پرواز در آمدند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، «شِن جینکه» ، سخنگوی ارتش چین، روز سه شنبه، اعلام کرد: «این نخستین بار است که نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین چنین رزمایشی را در یک محدوده هوایی دور از خطوط ساحلی این کشور برگزار می کند.»

شن این رزمایش را هم ردیف مانورهایی دانست که به گفته وی «کشورهای عمده» همواره برگزار می کنند.

در این گزارش آمده است ، رزمایش اخیر چین به منظور تقویت توان حرکت و مبارزه نیروی هوایی ارتش این کشور بر فراز آب‌های خارج از خطوط مرزی، به اجرا در آمده است.

وزارت دفاع چین همچنین تصاویر بمب افکن های دوربردی را که بعد از رزمایش به همراه خدمه خود بر باند فرودگاه قرار گرفته‌اند، منتشر کرده است.

این رزمایش در حالی برگزار شد که تنش های ارضی میان پکن و همسایه‌های آن در «دریای چین جنوبی» همچنان ادامه دارد.

 

بخشی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی (تصویر از AFP)

 

شش کشور چین، فیلیپین، برونئی، مالزی، ویتنام و تایوان در مناطقی از دریای چین جنوبی که گفته می‌شود از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردارند، ادعای مالکیت می کنند.

چین ادعا می‌کند بر تقریباً کل دریای چین جنوبی، حتی آب‌های نزدیک به سواحل فیلیپین و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا حق تاریخی دارد.

پکن در 23 نوامبر 2013 میلادی بر فراز منطقه‌ای که کانون مناقشات ارضی این کشور با کره و ژاپن به شمار می‌آید، منطقه‌ای دفاعی و جنجال برانگیز اعلام کرد.

این کشور با ترسیم «منطقه شناسایی دفاع هوایی» بر فراز دریای چین شرقی، هرگونه پرواز هوایی از جمله هواپیماهای مسافربری بر فراز دریای چین شرقی را مستلزم اطلاع‌قبلی به این کشور، گزارش برنامه و مشخصات پرواز و حفظ ارتباط رادیویی دو طرفه دانست.

این اقدام خشم و اعتراض ژاپن و امریکا را برانگیخت .

رسانه های ژاپن می گویند پکن در صدد اعلام منطقه‌ای مشابه بر فراز دریای چین جنوبی است.


ن م/ ح ع

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku