حمله پلیس ترکیه به کردها در هنگام برگزاری مراسم نوروز

تصویری از پلیس ترکیه در حال شلیک گلوله گاز اشک آور به کردهای شرکت کننده در مراسم نوروز در استانبول

پلیس ترکیه به کردهایی که سرگرم برگزاری جشن نوروز در شهر وان در شرق این کشور بودند، حمله کرده است.

نیروهای پلیس روز جمعه برای متفرق کردن کردها به سوی آنها گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور شلیک کرده و همزمان از ماشین آبپاش استفاده کردند.

خشونت‌ها زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی تلاش کردند تا از اقدام کردها برای روشن کردن آتش به عنوان یکی از رسم‌های نوروزی خود در یک پایانه مسافربری بین شهری جلوگیری کنند. جمعیت در واکنش به این اقدام پلیس به سوی آنها سنگ پرتاب کرد.

شهر وان در 851 مایلی جنوب شرق آنکارا، پایتخت ترکیه قرار دارد.

در 19 مارس 2015 میلادی نیز دستکم 5 نفر در درگیری‌هایی که میان پلیس ضد شورش و کردها در جریان برگزاری مراسم نوروز در شهر شرناق، واقع در جنوب شرق ترکیه روی داد، زخمی شدند. این مراسم را حزب دموکراتیک خلق ترکیه که مدافع کردهاست، برگزار کرده بود. درگیریهای مشابه ای نیز در همان روز در شهر بطمان واقع در جنوب شرق ترکیه روی دادند.

نوروز یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مراسمی است که دستکم 3 هزار سال است از سوی مردم خاورمیانه و آسیای مرکزی جشن گرفته می شود. نوروزدر 23 فوریه 2010 به عنوان یک روز بین المللی در فهرست میراث ملموس فرهنگی سازمان یونسکو به ثبت رسید. جشن های نوروز اکنون در بسیاری از کشورها از جمله امریکا و کانادا در حال برگزاری است.

ترکیه در سال 2000میلادی جشن نوروز را قانونی اعلام کرد، اما همزمان نام آن را تغییر داد. با این حال این کشوردر سال‌های گذشته اغلب صحنه درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و کردها بوده است. ترک ها جشن های نوروز را فرصت مناسبی برای کردها برای ابراز هویتشان و همچنین نشانه‌ای از تلاش برای حمایت از کشور مستقل کرد، تلقی می کنند.

ن ام/ د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku