گزارش: بیش از 1500 زخمی در اعتراضات 2014 علیه حزب عدالت و توسعه ترکیه

ناآرامی‌ها در ترکیه

براساس گزارش‌های منتشره، نیروهای امنیتی ترکیه در خلال تظاهرات سال 2014 علیه حزب عدالت و توسعه بیش از 1500 نفر از معترضان را مجروح کرده‌اند.

این گزارش که از سوی انجمن حقوق بشر ترکیه با عنوان «گزارش نقض حقوق بشر سال 2014» گردآوری شده، حاکیست در سرکوب اعتراضات ضد دولتی سال 2014 توسط نیروهای پلیس، 1539 نفر از جمله 112 کودک زخمی شدند. در جریان این اعتراضات همچنین 11 هزار و 262 نفر بازداشت شدند.

ارکان ساکا، استاد دانشگاه بیلگی استانبول روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار شبکه پرس تی‌وی گفت: «در سال‌های ابتدایی حکومت حزب عدالت و توسعه، شاهد کاهش خشونت پلیس بودیم. اما چند سال پیش از اعتراضات پارک قزی (استانبول)، این خشونت‌ها افزایش یافت.»

ارکان ساکا استاد دانشگاه بیلگی استانبول ترکیه
ارکان ساکا، استاد دانشگاه بیلگی استانبول ترکیه

 

این گزارش می‌افزاید در سال 2014 در مجموع 3 هزار 401 نفر در ترکیه قربانی شکنجه، سوء رفتار، تحقیر یا تنبیه ناعادلانه شدند و 1021 نفر در بازداشت مورد شکنجه و سوء رفتار قرار گرفتند.

امیت افه، فعال حقوق بشر نیز در گفتگو با پرس تی‌وی گفت: «درست است که شرایط حقوق بشر در سراسر جهان بد است، اما اینجا در ترکیه شرایط بدتر است. این مسئله شامل شکنجه، خشونت و رفتار غیرانسانی با معترضان می‌شود. ایستگاه های پلیس مانند اتاق‌های شکنجه و زندان‌ها مانند سردخانه (قبرستان) است.»

امیت افه فعال حقوق بشر
امیت افه فعال حقوق بشر

 

اعتراضات علیه حزب عدالت و توسعه در ترکیه از سال 2013 آغاز شده است. پلیس ترکیه در تاریخ 31 می 2013 تحصن مخالفان تخریب پارک قزی در شهر استانبول را سرکوب کرد.

به دنبال آن در سال 2014 نیز اعتراضاتی علیه حزب عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت و رئیس جمهوری کنونی ترکیه صورت گرفته که هر بار پلیس با استفاده از خودروهای آبپاش، شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی اعتراضات را سرکوب کرده است.

م ر/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku