News   /   آسيا

اعتراض کانبرا به رفتار اندونزی با دو استرالیایی محکوم به اعدام

اندرو چان (راست) و میوران سوکوماران، دو استرالیایی محکوم به اعدام

نخست وزیر استرالیا تونی ابوت می گوید کشورش مراتب اعتراض رسمی کانبرا از اندونزی را بخاطر آنچه که وی رفتار نامناسب با دو شهروند استرالیایی محکوم به اعدام خواند، به مقامات جاکارتا انتقال داده است. 

این در حالی است که همزمان گزارشهایی مبنی بر احتمال تعویق حکم اعدام اندرو چان و میوران سوکوماران، سرکرده‌های گروه قاچاق مواد مخدر «بالی 9» برای مدت ده روز منتشر شده است. 

این دو، تنها اعضای باند قاچاق مواد مخدر بودند که در سال 2006 به جرم قاچاق بیش از 8 کیلوگرم هروئین به مرگ محکوم شدند. دیگر اعضای این باند هریک به بیست سال حبس یا حبس ابد محکوم شدند. 

اندونزی چهارشنبه (13 اسفند) این دو نفر را برای اجرای حکم اعدام از بالی به یک زندان فوق امنیتی در جزیره نوساکامبانگان منتقل کرد اما استرالیا از شرایط انتقال این افراد، رفتار نیروهای پلیس با آنها و همچنین عکس‌هایی که از پرواز حامل این دو منتشر شده ابراز نارضایتی کرد. 

سر کمیسر پلیس اندونزی در یکی از این عکس‌ها در حالی که لبخند به لب دارد دست خود را پشت سر چان و در عکسی دیگر دستش را روی شانه سوکوماران گذاشته است.

ابوت درباره این عکس‌ها که در سراسر استرالیا منتشر شده است گفت: «به عقیده من این عکس‌ها بسیار ناخوشایند و نشانه بی‌حرمتی (به زندانیان) بود، ما در این باره به سفیر اندونزی در کانبرا اعتراض کردیم.»

جو هاکی، وزیر خزانه‌داری استرالیا نیز این رفتار را ناشایست توصیف کرد.

گفتنی است دولت اندونزی پیشنهاد استرالیا برای مبادله این دو تن با دو تبعه محکوم به اعدام اندونزی که در استرالیا زندانی هستند را رد کرده است. 

کانبرا هشدار داده است چنانچه جاکارتا این دو تن را اعدام‌ کند سفر اتباع خود به اندونزی را تحریم خواهد کرد.

قاچاقچیان مواد مخدر در اندونزی با مجازات سخت از جمله مرگ روبرو هستند. حدود یک سوم از محکومان مواد مخدر در اندونزی، اتباع خارجی هستند.

اندونزی ماه گذشته  شش قاچاقچی خارجی از کشورهای مالاوی، برزیل، نیجریه، هلند و ویتنام را اعدام کرد.  

برزیل و هلند پس از آن که اندونزی درخواست بخشش آنها را رد و شهروندان‌شان را به خاطر قاچاق مواد مخدر اعدام کرد، سفیران خود را از این کشور منطقه جنوب شرقی آسیا فرا خواندند.

پ ک ف/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku