News   /   آسيا

اعمال فشار بر نهضت اسلامی تاجیکستان در آستانه انتخابات

محی الدین کبیری، رئیس حزب نهضت اسلامی پاکستان

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان می‌گوید دولت این کشور در آستانه برگزای انتخابات پارلمانی فشار بر اعضای این حزب را افزایش داده است.

محی الدین کبیری، رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان یکشنبه گفت دولت دوشنبه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در ماه مارس، فشار بر42 هزار عضو این حزب را افزایش داده است.

کبیری گفت: « باید بگویم در حال حاضر اعضای حزب ما به ویژه در استانها به شدت تحت فشار هستند .»

رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان خاطر نشان کرد: «انتخابات در تاجیکستان با دشواری‌هایی همراست اما انتظار نداشتیم که تا این حد با مشکل روبرو شویم»

کبیری خاطر نشان کرد اجازه حضور احزاب مذهبی در یک نظام سکولار یکی از راههای اصلی برای مبارزه با افراطی گرایی است.

وی افزود به منظور تخریب چهره حزب من، کاربران جعلی با نام من در فیسبوک درست شده است.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در حال حاضر فقط دو کرسی از 63 کرسی پارلمان پاکستان را در اختیار دارد.

 دولت تاجیکستان به بیش از 160 نامزد پیشنهادی از نهضت اسلامی اجازه نام نویسی برای شرکت در انتخابات را نداده است. فقط 196 نامزد از 720 نامزد این حزب صلاحیت شان برای شرکت در انتخابات مورد تائید قرار گرفته است

مقام‌های رسمی انتخابات به بسیاری از نامزدهای محتمل گفته‌اند آن‌ها نتوانسته‌اند در آزمون‌های اجباری تاجیک زبان امتیاز لازم را کسب کنند. این درحالی است که اغلب تاجیک‌ها با این زبان که زبان رسمی کشورشان است، مسلط هستند.

دبیر مطبوعاتی نهضت اسلامی تاجیکستان در ماه ژانویه از اعمال فشار نهادهای مختلف دولتی براعضای این حزب در مناطق مختلف تاجیکستان خبر داد.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در اوایل ماه جاری پس از آن که سعید مکرم عبدالقادرزاده، مفتی منصوب شده از سوی دولت این حزب را برای حذف واژه « اسلامی» از نامش تحت فشار قرار داد، به کمیسیون مرکزی انتخابات شکایت کرد.

عبدالقادرزاده مدعی شد نامزدهای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ممکن است به مردم بگویند که رای به این حزب رای به اسلام است.

تاجیکستان کشوری عمدتا مسلمان نشین است اما از سال 1992 میلادی تاکنون با نظامی سکولار تحت رهبری امامعلی رحمان اف اداره می شود.

انتظار می رود حزب ملی دموکراتیک تاجیکستان که با هشت حزب در انتخابات به رقابت می پردازد، در این انتخابات پیشتاز باشد.

امامعلی رحمانف که به شدت بر رسانه ها تسلط دارد از رشد گرایشات مذهبی در میان جمعیت 8 میلیون نفری این کشور به شدت نگران است.

رحمانف در انتخابات ریاست جمهوری که در اواخر سال 2013 میلادی برگزار شد با کسب بیش از 80 در صد آرا ، یک دوره 7 ساله دیگر را از آن خود ساخت.  سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد این انتخابات در نبود «گزینه های واقعی و کثرت گرایی» برگزار شد.

 ن ام/ م ح

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku