بشار اسد: دمشق با ائتلاف موسوم به ضد داعش همکاری نمی‌کند

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (تصویر از AFP)

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد دولت دمشق با ائتلاف موسوم به ضد داعش همکاری نخواهد کرد.

بشار اسد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه «بی‌بی‌سی» در دمشق گفت دولت این کشور تمایل ندارد با این ائتلاف که تحت امر امریکاست همکاری کند.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم در ائتلافی باشیم که اعضایش از حامیان تروریسم هستند

اسد خاطرنشان کرد مخالف همکاری با دیگر کشورها علیه داعش نیست اما با مقامات امریکا مذاکره نخواهد کرد.

او تصریح کرد: «آنها با کسی جز دست نشانده خودشان مذاکره نمی‌کنند... و به آسانی قوانین بین‌المللی، از جمله حق حاکمیت ما را پایمال می‌کنند؛ از این رو با ما مذاکره نمی‌کنند و ما نیز با آنها مذاکره نمی‌کنیم

رئیس جمهور سوریه تصدیق کرد به طور غیرمستقیم از حملات هوایی امریکا و هم‌پیمانان غربی و عربی‌اش به مواضع داعش در سوریه مطلع می‌شود.

اسد همچنین تلاش امریکا را برای تعلیم پیکارجویان به اصطلاح «میانه‌رو» به منظور مبارزه با داعش «خیالی خام» توصیف کرد و افزود پیکارجوی میانه‌رو وجود ندارد و تمام تندروهایی که در سوریه جنگ‌افروزی می‌کنند عضو داعش و گروه تروریستی موسوم به جبهه النصره هستند.

دمشق بمب بشکه‌ای ندارد

رئیس جمهور سوریه در ادامه همچنین این ادعا را که دولت دمشق در مناطق تحت اختیار پیکارجویان با استفاده از بمب بشکه‌ای هزاران غیرنظامی را کشته است، رد کرد.

وی این اتهام را «داستانی کودکانه» خواند و گفت: «ما بمب و موشک و گلوله در اختیار داریم... اما بمب بشکه‌ای در کار نیست، ما بمب بشکه‌ای نداریم.»

اسد افزود: «من از امور ارتش آگاهم، آنها (علیه پیکارجویان) از گلوله، موشک و بمب استفاده می‌کنند اما نشنیده‌ام که از بمب بشکه‌ای یا بمب قابلمه‌ای استفاده کنند.»

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه ارتش دمشق حملات بی‌هدف انجام نمی‌دهد، اظهار داشت این حملات برای محافظت از غیرنظامیان است.

اسد همچنین این اتهام را که نیروهای دولت سوریه از گاز کلر استفاده کرده‌اند رد کرد؛ سال گذشته سه منطقه تلمنس و الطمانه در استان ادلب و کفر زیتا در استان حما واقع در شمال سوریه هدف حملات شیمیایی قرار گرفت؛ در این حملات ۱۳ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

دولت دمشق و پیکارجویان یکدیگر را به انجام دادن این حملات متهم می‌کنند.

سوریه از مارس سال 2011 با بحرانی خونین دست به گریبان است. بر پایه گزارش‌ها، خشونت گروه‌های تکفیری تا کنون جان بیش از 200 هزار نفر را گرفته است.

آمار جدید نشان می‌دهد بیش از 76 هزار نفر، از جمله هزاران کودک در سال 2014 در سوریه جان باختند.

به گزارش سازمان ملل، بیش از هفت میلیون و 200 هزار نفر به سبب بحران کنونی سوریه در داخل این کشور بی‌خانمان شده‌اند.

پ ک ف/ ح ر ب

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku