عراق از ترکیه درخواست کرد از ورود تروریست‌ها جلوگیری کند

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در جریان مناظره‌ای در پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ (18 بهمن 1393)

عراق از ترکیه درخواست کرد با افزایش گشت‌زنی در طول خطوط مرزی خود مانع از ورود تروریست‌ها به خاک عراق شود.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه (18 بهمن) طی سخنانی در پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «آن‌ها (مقام‌های ترکیه) می‌گویند به خاطر گسترده بودن خطوط مرزی با عراق قادر به کنترل مرز نیستند. معتقدم آن‌ها قادر به انجام این کار هستند. این به نفع شرکای ماست که از ورود تروریست‌ها به عراق جلوگیری شود.»

ترکیه به خاطر آن که به هزاران تروریست خارجی اجازه داده تا با عبور از مرز این کشور به گروه‌های تکفیری از جمله داعش ملحق شوند مورد انتقاد بین‌المللی قرار دارد.

پلیس بین‌الملل پیشتر هشدار داده بود تروریست‌های خارجی به طور فزاینده از طریق رزرو بلیط کشتی‌های سیاحتی به ترکیه می‌روند تا به گروه‌های تکفیری درعراق و سوریه ملحق شوند.

نخست وزیر عراق ضمن بیان این که عراق در خط مقدم نبرد با داعش قرار دارد، تاکید کرد ائتلاف ضد داعش کارایی ندارد، مگر آن که طرفین مخالف داعش متحد شده و با شبه ‌نظامیان تکفیری که کل جهان را دچار مخاطره کرده‌اند، مقابله کنند.

وی افزود داعش پیروان همه مذاهب را قتل عام می‌کند، به اماکن مقدس بی‌حرمتی کرده و آنها را تخریب می‌کند و بی هیچ حد و مرزی مرتکب هر نوع جنایتی می‌شود که از جمله می‌توان به زنده سوزی معاذ الکساسبه، خلبان اسیر اردنی و اعدام کنجی گوتو، گروگان ژاپنی اشاره کرد.

عبادی همچنین گفت ارتش عراق توانسته است ظرف چند هفته گذشته با آزاد سازی کامل استان دیاله در شرق این کشور و بازگرداندن امنیت به نقاط مختلف اطراف شهر مهم موصل شکست‌های سنگینی را بر تروریست‌های داعش تحمیل کند.

نخست وزیر عراق تصریح کرد نیروهای عراقی در استان آشوب‌زده‌ی انبار در غرب این کشور نیز دستاوردهای چشمگیری کسب کرده و در حال تسلیح و آموزش چهار هزار تن از اعضای قبایل این منطقه برای مبارزه با داعش هستند.

م ص/م ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku