News   /   اروپا

حکم حبس ابد متهمان قتل عام سربرنیتسا تایید شد

عزاداری یکی از بازماندگان قتل عام 1995 در کنار تابوت اقوام خود در روستایی در شرق سربرنیتسا

دادگاهی در سازمان ملل حکم حبس ابد دو تن از افراد متهم به دست داشتن در قتل عام مسلمانان شهر سربرنیتسا را تایید کرد.

قاضی پاتریک رابینسون روز جمعه در جلسه دادرسی مربوط به جرائم جنگی یوگسلاوی اعلام کرد دادگاه تجدید نظر «حکم حبس ابد» وویادین پوپوویچ 57 ساله و لیوبیسا به‌آرا 75 ساله را تایید می‌کند.

دادگاه بین المللی کیفری لاهه برای یوگسلاوی سابق که مسئول رسیدگی به جرائم جنگی بالکان است این دو را در سال 2010 به جرم نسل کشی، ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم کرده بود.

دادگاه لاهه در جلسه دادرسی روز جمعه سه تن از دیگر مقامات بلندپایه ارتش صرب‌ها در سال 1995 را به دلیل نقش آنها در قتل عام سربرنیتسا گناهکار اعلام کرد.

به موجب این حکم دراگو نیکولیچ به 35 سال زندان و وینکو پاندوروویچ به 13 سال زندان محکوم شدند. دوره حبس رادیووژ میلتیچ نیز از 19 به 18 سال کاهش یافت. این سه نفر در برابر تمامی اتهامات وارده ادعای بی‌گناهی کرده بودند.

شهر سربرنیتسا واقع در شرق بوسنی و هرزگوین، منطقه تحت حفاظت سازمان ملل بود که در جنگ بین سال‌های 1992 تا 1995 در محاصره نیروهای صرب قرار داشت.

با این وجود، سربازان سازمان ملل هنگامی که صرب‌ها در 11 ژوئیه 1995 کنترل این شهر عمدتا مسلمان نشین را در اختیار گرفته و به قتل عام بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان پرداختند، هیچ مقاومتی از خود نشان ندادند. دادگاهی بین المللی بعدا از این کشتار با عنوان نسل کشی یاد کرد.

مردم بوسنی نوزدهمین سالروز قتل عام سربرنیتسا را در 11 ژوئیه 2014 با دفن بقایای 175 تن از قربانیانی که هویت آنها به تازگی مشخص شده بود، گرامی داشتند.

هویت این قربانیان از طریق آزمایش دی.ان.ای مشخص شد و با خاکسپاری آنان شمار مجموع قربانیانی که هویت آنها شناسایی شده است به شش هزار و 241 نفر رسید. یک پسر 14 ساله جوان‌ترین قربانی قتل عام سربرنیتسا بوده است.

یکی از حاضرین در این مراسم به پرس تی‌وی گفت: «برای یادبود قربانیان به اینجا آمده‌ایم و اتفاقی که به وقوع پیوست را نمی‌توانیم فراموش کنیم. هشت هزار و 372 نفر فقط به دلیل مسلمان بودن کشته شدند. در اینجا گرد هم آمدیم تا پیامی برای اروپا بفرستیم و به آنها بگوییم از اینکه اجازه وقوع این اتفاق را دادند باید خجالت بکشند.»

نرمین نیکشیچ، نخست وزیر بوسنی نیز ابراز امیدواری کرد گذر زمان این مصیبت را التیام بخشد. وی افزود: «تمام کسانی که نسل کشی را تکذیب کردند با رجوع به [وجدان] خود به حقیقت پی بردند.»

م ع/م ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku