News   /   آمريکا

کمیته بانکی سنای آمریکا طرح تشدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد

ساختمان کنگره آمریکا

علی رغم هشدارهای کاخ سفید در خصوص عدم تصویب تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا، کمیته بانکی سنا طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرد.

کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه (۹ بهمن) با اکثریت آرا طرح دو حزبی رابرت منندز و مارک کرک را تصویب کرد که بر اساس آن، اگر مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت تا پایان ماه ژوئن 2015 به نتیجه نرسد تحریم‌های تهران تشدید خواهد شد.

کمیته بانکی سنای آمریکا این طرح را با ۱۸ رای موافق در برابر چهار رای مخالف تصویب کرد، با این حال انتظار نمی‌رود که این طرح تا ۲۴ مارس (4 فروردین) در صحن علنی سنا به رای گذاشته شود.

در رای‌گیری امروز کمیته بانکی سنا، شرود براون، جک رید، جف مرکلی و الیزابت وارن، سناتورهای دموکرات به طرح تشدید تحریم‌های ایران رای منفی دادند، اما شش سناتور دموکرات و 12 سناتور جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند.  

پیش‌نویس لایحه افزایش تحریم‌ها علیه ایران سال گذشته میلادی توسط سناتور «مارک کرک» جمهوری‌خواه و «رابرت منندز» دموکرات آماده شد اما نتوانست در سنا که آن موقع تحت کنترل دموکرات‌ها بود، حمایت جلب کند.

رابرت منندز پس از این رای‌گیری گفت: «این مصوبه تا حدودی هدف نهایی ما را که جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است، تامین می‌کند.»

کشورهای غربی از جمله آمریکا ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌‌ای متهم می‌کند. این درحالی است که ایران این اتهامات را رد کرده و بارها اعلام داشته که برنامه هسته‌ای این کشور فقط در راستای مقاصد صلح آمیز هسته‌‌ای و تولید انرژی است.

منندز افزود انتظار دارد اگر مصوبه امروز در «زمانی مناسب» به سنا آورده شود، شمار زیادی از سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به آن رای دهند.

ایران و گروه 1+5 با وجود برخی پیشرفت‌ها نتوانستند تا ضرب‌الاجل سوم آذر (۲۴ نوامبر) به توافق نهایی هسته‌ای دست یابند،  اما دو طرف توافق موقت ژنو را با هدف ادامه مذاکرات و دستیابی به توافق جامع تا 9 تیر ۱۳۹۴ تمدید کرده‌اند.

پ ک ف/م ف/م ح 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku