News   /   ايران   /   تلگرام

وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه حملۀ اخیر امریکا به سوریه را محکوم کردند

(از راست) محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید المعلم، وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه در نشست خبری مشترک در مسکو، 25 فروردین 1396

وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه در پایان نشست سه‌جانبه در مسکو ضمن محکوم کردن حملۀ اخیر امریکا به سوریه بر حل سیاسی بحران این کشور، مبارزه با تروریسم و ضرورت کمک‌رسانی به مردم سوریه تأکید کردند.

این نشست میان محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید المعلم، وزیران خارجۀ ایران، روسیه و سوریه روز جمعه پشت درهای بسته و در چارچوب راهبرد حل سیاسی بحران سوریه برگزار شد.

پس از این نشست کنفرانس خبری سه‌جانبه برگزار شد. وزیر خارجۀ ایران در این نشست خبری با اشاره به اینکه ایران خود قربانی تسلیحات شیمیایی بوده است، گفت حادثۀ شیمیایی خان شیخون سوریه باید موردبررسی و تحقیق قرار گیرد.

ظریف افزود: «بر مبارزه با تروریسم تأکید می‌کنیم که امروز نه‌تنها در سوریه که در سن‌پترزبورگ و آلمان هم قربانی می‌گیرد.»

وزیر خارجۀ ایران با اشاره به حملۀ اخیر امریکا به سوریه گفت: «نتایج اقدام‌های یک‌جانبه در دهه گذشته مشخص‌شده که زیان‌های زیادی در منطقه ایجاد کرده است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه نیز در این نشست خبری گفت: ایران، روسیه و سوریه «برای حل سیاسی بحران سوریه هماهنگ و همگرا هستند.»

ولید المعلم، وزیر خارجۀ سوریه هم ضمن محکوم کردن حملۀ اخیر امریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص گفت دمشق با انجام تحقیقات مستقل و فوری در مورد حادثۀ خان شیخون موافق است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجۀ ایران، ظریف پیش‌تر در روز جمعه گفتگوهای جداگانه با همتایان روسی و سوری داشت.

وزیر خارجۀ ایران در دیدار با سرگئی لاوروف با اشاره به حادثۀ خان شیخون گفت: «استفاده از بهانۀ حمله شیمیایی برای اقدام یک‌جانبه و غیرقانونی علیه سوریه محکوم است و لازم است بی‌طرفانه به این موضوع رسیدگی شود تا حقیقت روشن گردد.

دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران و هیئت همراه وی با سرگئی لاوروف همتای روس در مسکو، 25 فروردین 1396

وزیر خارجۀ ایران تأکید کرد بحران سوریه باید از طریق گفتگو و راهکارهای سیاسی  حل‌وفصل شود.

ظریف افزود: «پاسخ به تحرکات تروریست‌ها تنها با همکاری بین‌المللی و پایبندی به راهکارهای سیاسی در مناطق بحرانی امکان‌پذیر است.»

لاوروف نیز در دیدار ظریف با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم به‌ویژه در سوریه اظهار داشت: «این همکاری‌ها هم‌زمان با تلاش‌های سیاسی برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه ادامه دارد.»

ظریف پیش از دیدار با لاوروف با ولید المعلم، وزیر خارجۀ سوریه نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه از جمله اقدام نظامی یک‌جانبه آمریکا علیه سوریه به بهانه حمله مشکوک شیمیایی را موردبررسی قرار دادند.

دیدار محمدجواد ظریف و ولید المعلم، وزیران خارجۀ ایران و سوریه در مسکو، 25 فروردین 1396

سه‌شنبه 15 فروردین امسال حادثۀ شیمیایی مشکوکی در شهر خان شیخونِ سوریه دستکم 86 کشته بر جای گذاشت.

امریکا مسئولیت این حمله را بر عهدۀ دمشق دانست و به همین بهانه، جمعۀ گذشته به پایگاه الشعیرات در حمص سوریه حملۀ موشکی کرد و 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک را کشت.

دولت سوریه ضمن رد اتهام حملۀ شیمیایی به خان شیخون تأکید کرد هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و نمی‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku