حذف پیام تبریک به فرهادی و مردم ایران از توییتر وزارت خارجۀ امریکا

فیلم سینمایی فروشنده، نمایندۀ ایران در جوایز اسکار 2017 روز دوشنبه (9 اسفند) اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.

وزارت خارجۀ امریکا که پس از اسکار گرفتن فیلم سینمایی فروشنده در صفحۀ فارسی‌زبان خود در شبکۀ اجتماعی توییتر به عوامل این فیلم و مردم ایران تبریک گفته بود، در اقدامی سؤال‌‎برانگیز این پیام تبریک را حذف کرد.  

این پیام تبریک در حالی منتشر شده بود که اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام ایرانی، در اعتراض به فرمان اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، مبنی بر ممانعت از ورود اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران به خاک ایالات‎متحده، در مراسم اسکار 2017 حضور نداشت.

اگرچه در حال حاضر فرمان مهاجرتی ترامپ به حکم دادگاه تجدیدنظر فدرال امریکا لغو شده است، اما کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس‎جمهور امریکا در تلاش برای صدور فرمانی مشابه در این رابطه است.

فرهادی اگرچه خود به امریکا نرفت اما انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی و فیروز نادری، یکی از مدیران ایرانی سازمان فضایی امریکا (ناسا) را به نمایندگی از خود به مراسم اهدای جوایز اسکار فرستاد.

انوشه انصاری و فیروز نادری پس از دریافت جایزۀ اسکار 2017 به نمایندگی از اصغر فرهادی، کارگردان فیلم سینمایی فروشنده

پس از اعلام برگزیده شدن فیلم فروشنده انوشه انصاری بیانیۀ فرهادی را قرائت کرد. این کارگردان ایرانی در این بیانیه به انتقاد صریح از سیاست‎های تفرقه‌انگیز ترامپ پرداخته و منع ورود مسلمانان به امریکا را امری «غیر انسانی» دانسته بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجۀ امریکا دربارۀ حذف پیام تبریک این وزارتخانه به فرهادی و مردم ایران، گفت: «یک توییت برای تبریک منتشر شده بود. ما سپس این پست را حذف کردیم تا از هرگونه تصور نادرست در مورد این‎که دولت ایالات‎متحده اظهارات مطرح شده در سخنرانی تحویل جایزه را تأیید می‎کند، جلوگیری شود.»

در بیانیۀ فرهادی آمده بود: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما از سوی سیاست‌مداران افراطی باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها است.» 

تصویر پیام تبریکی که در صفحۀ فارسی‌زبان وزارت خارجۀ امریکا در شبکۀ اجتماعی توییتر منتشر و سپس حذف شد.

بیشتر بخوانید:

وزارت خارجۀ امریکا پیشتر در صفحۀ فارسی‎زبان خود در توییتر دربارۀ فیلم فروشنده پیام دیگری نیز منتشر کرده بود که مربوط به زمانی است که این فیلم به عنوان نامزد جایزۀ اسکار 2017 معرفی شده بود. این وزارتخانه در آن زمان برای فرهادی آرزوی موفقیت کرده بود. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku