هرچند یادگیری لغات جدید برای کودکان خردسال یک چالش محسوب میشود اما نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد مهارتهای زبانآموزی در کودکانی که طی روز یک چرت میخوابند، بیشتر است.
محققان 39 کودک 3 ساله را بررسی کردند و متوجه شدند کودکانی که پس از یادگیری لغات جدید چرت میزنند 24 ساعت بعد درک بهتری از این لغات دارند.
ربکا گومز یکی از محققان این مطالعه در دانشگاه آریزونا گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد مراحل مختلف خواب به تثبیت حافظه کمک میکند و یکی از مهمترین این مراحل، خواب موج آرام است که یکی از عمیقترین شکلهای خواب به شمار میرود.»
گومز افزود: «آنچه درواقع در رابطه با این مرحله اهمیت دارد این است که اساساً مغز در هنگام خواب خاطرات و مطالبی را که به حافظه سپردهشده درباره مرور میکند بنابراین ریتمهای مغزی که در خواب موج آرام روی میدهد ... درواقع این الگوها –خاطرات- را مجدداً فعال، تکرار و تقویت میکنند.»
بااینوجود، والدین نباید درصورتیکه کودک خردسال آنها در طول روز نمیخوابد، نگران باشند. مهمترین موضوع میزان کلی خواب در طول شبانهروز است. کودکان پیشدبستانی باید در 24 ساعت 10 تا 12 ساعت بخوابند.
گومز در ادامه گفت: «ما میدانیم که وقتی کودکان بهاندازۀ کافی نمیخوابند ممکن است این مسئله پیامدهای طولانیمدت داشته باشد» که ازجمله میتوان به عملکرد ضعیف آنها در آزمایشهای مهارت ذهنی اشاره کرد.
محققان میگویند اگر کودکان خواب کافی شبانه ندارند بهتر است آنها را تشویق کنیم در طی روز چرت بزنند.
گومز تأکید کرد: «ایجاد فرصتهایی برای چرت زدن کودکان اهمیت دارد، اینکه برای انجام این کار یکزمان منظمی در برنامۀ آنها وجود داشته باشد.»
محققان در این تحقیق چگونگی یادگیری و درک افعال را بررسی کردند چراکه یادگیری و درک فعلهای حرکتی معمولاً از اسمهایی نظیر «مامان» که اغلب نخستین لغاتی هستند که کودکان یاد میگیرند، دشوارتر است.
نتایج این تحقیق اخیراً در مجلۀ «رشد کودک» به چاپ رسید.
استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.