News   /   آمريکا

ازسرگیری ارائۀ خدمات شرکت‌های هواپیمایی به اتباع 7 کشور ممنوعه

تظاهرات مردم در فرودگاه شهر آرلینگتون در ایالت ویرجینیا علیه فرمان ضد مهاجرتی رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ادارۀ گمرک امریکا به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است مسافرانی را که تحت تأثیر فرمان ضد مهاجرتی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده قرار گرفته‌اند، در پروازهایشان بپذیرند.

ادارۀ گمرک و حفاظت مرزی امریکا شنبه (16 بهمن) در پی صدور حکمی از سوی دادگاه فدرال امریکا مبنی بر تعلیق ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به امریکا گفت کسانی که از هفتۀ گذشته تحت تأثیر فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، قرار گرفتند و با وجود داشتن روادید، امکان سفر به ایالات‌متحده را نداشتند، اکنون می‌توانند وارد این کشور شوند.

این اداره به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که می‌توانند مسافران این 7 کشور و همۀ پناه‌جویانی را که به دنبال فرمان ترامپ، ورودشان به امریکا ممنوع شده بود، سوار هواپیما کنند.

تصویری از تظاهرات مردم آلمان علیه فرمان ضد مهاجرتی رئیس‌جمهور امریکا (عکس از رویترز)

پس از اعلام این خبر، شرکت‌های هواپیمایی قطر، ترکیه، فرانسه و لوفت‌هانزا اعلام کردند ارائۀ خدمات به اتباع این 7 کشور را که قصد سفر به امریکا دارند، از سرگرفته‌اند.

به گزارش رویترز، برآورد شده است که اجرایی شدن دستور ترامپ از هفتۀ گذشته تاکنون به لغو شدن روادید ۶۰ هزار نفر انجامیده است.

«حکم قاضی سیاتل مضحک است»

رئیس‌جمهور امریکا حکم دادگاه فدرال امریکا را «مضحک» خوانده و از لغو این حکم خبر داده است.

ترامپ این اظهارات را در توییتر خود و در واکنش به صدور حکمی از سوی جیمز روبارت، قاضی سیاتل، مبنی بر تعلیق ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به امریکا بیان کرده است.

روبارت جمعه (15 بهمن) با اشاره به اینکه دولت واشنگتن به بهانۀ حمله‌های 11 سپتامبر 2001 دستور به ممنوعیت ورود اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان داده است، اعلام کرد اتباع هیچ‌یک از این کشورها به خاک امریکا حمله نکرده‌اند.

پس از انتشار این خبر، کاخ سفید اعلام کرد برای لغو کردن حکم قاضی فدرال سیاتل دست‌به‌کار خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دونالد ترامپ 7 بهمن با امضای یک فرمان اجرایی، ورود اتباع ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به خاک ایالات‌متحده به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد. به‌موجب این فرمان اجرایی، پذیرش پناه‌جویان تا ۱۲۰ روز انجام نمی‌شود و پناه‌جویان سوری نیز «به‌صورت نامحدود» از ورود به امریکا منع شده‌اند.

رئیس‌جمهور امریکا ادعا کرده بود این تصمیم را در راستای حفاظت از مردم و امنیت ملی امریکا اتخاذ کرده است.

این فرمان اجرایی فرودگاه‌های سراسر امریکا را در هفتۀ گذشته دچار آشوب کرد و چندین تظاهرات‌ گسترده‌ نیز در اعتراض به این فرمان در نقاط مختلف این کشور برگزار شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku