News   /   ايران   /   تلگرام

«وزیر دفاع اجرای آزمایش موشکی در ایران را تأیید کرد»

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران

بر اساس گزارش تسنیم، وزیر دفاع ایران ضمن تأیید آزمایش موشکی اخیر اعلام کرد تهران اجازۀ دخالت هیچ بیگانه‎ای را در امور دفاعی کشور نمی‎‏دهد.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، روز چهارشنبه (13 بهمن) در حاشیۀ جلسۀ دولت در جمع خبرنگاران این اظهارات را مطرح کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در واکنش به جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ آزمایش موشکی ایران، گفت: «آنچه که دربارۀ تست موشکی مطرح شده است، هیچ مغایرتی با برجام ندارد و با قطعنامۀ 2231 نیز مغایرت نداشته است.»

وی افزود: «همواره اعلام کرده‌ایم که برنامه‌های خودمان را در زمینۀ تولید اقلام دفاعی برای دفاع از اهداف و منافع ملی‏‎مان را براساس برنامه‌ریزی‏‌ها اجرا می‏‎کنیم و هیچ اراده‏‌ای نمی‌تواند برنامه و تصمیم ما را تحت تأثیر قرار دهد.»

وزیر دفاع ایران همچنین گفت: «تست اخیر در راستای برنامه‌های‏مان بوده است... هیچ‌گاه از توسعه و تقویت بنیۀ دفاعی در جهت دفاع از منافع خودمان غافل نخواهیم شد و در این مسیر هم به اجازۀ هیچ‏‌کسی نیاز نداریم و علاوه بر آن اجازۀ دخالت به هیچ‏‎کسی در این زمینه نخواهیم داد.»

سردار دهقان افزود: «ملت ما خودش را در این مسیر آزموده است و دنیا نیز ما را آزموده [و می‏‎داند] که این حرف‌ها و اقدامات نمی‌تواند در ارادۀ ملت ما تأثیر بگذارد.»

وزیر دفاع ایران در پاسخ به سؤالی دربارۀ رزمایش کشورهای حاشیۀ خلیج فارس نیز گفت: «در فضایی که در سایۀ به روی کارآمدن [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور امریکا] در سطح جهانی به وجود آمده است، کشورهای حاشیۀ جنوبی خلیج فارس یک نگرانی از آینده دارند، علاقه دارند حضور خود را در منطقه به اثبات برسانند و به طرفداران خود اعتماد بخشی کنند؛ اما این‌ها تأثیری ندارد و حکومت‌هایی که متکی بر ارادۀ ملت‌های‌شان نیستند هیچ برنامه‌ای را پیش نخواهند برد.»

تصویری آرشیوی از آزمایش موشک‌های دور بُرد در ارتفاعات البرز در ایران

پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، اعلام کرده بود انجام آزمایش موشکی حق ذاتی و مسلم جمهوری اسلامی ایران است.

قاسمی روز سه‌شنبه (12 بهمن) گفت: «آزمایش‌های موشکی حق ذاتی و مسلم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و منافع ملی خود بوده و اعلام نظر در مورد آن‌ها خارج از صلاحیت هر کشور یا نهاد بین‌المللی است.»

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد ایران یکشنبه آزمایش موشک بالستیک انجام داده است.  به دنبال طرح این ادعا، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد به درخواست امریکا، روز سه‌شنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی «آزمایش موشکی جدید ایران» تشکیل می‌دهد.

در پی اعلام این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، در کنفرانس خبری مشترک با ژان مارک اِرو، همتای فرانسوی‌اش، در تهران گفت هیچ‌یک از موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌ بنابراین «این موضوع خارج از حوزه قطعنامه ۲۲۳۱ است».

ظریف افزود: «جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند.»

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. با این وجود، ایران بارها اعلام کرده که آزمایش این موشک‌ها ماهیتی دفاعی داشته و به هیچ عنوان بر خلاف قطعنامۀ شورای امنیت نیست.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku