News   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ وزیر موقت دادگستری امریکا را به دلیل «سرپیچی» اخراج کرد

سلی ییتز، وزیر پیشین دادگستری امریکا (عکس از خبرگزاری رویترز)

رئیس‎جمهور امریکا وزیر موقت دادگستری این کشور را به دلیل سرپیچی از دستور دولت جدید در مورد منع ورود مهاجران مسلمان به ایالات‎متحده، اخراج کرده است.

سلی ییتز که یکی از وکلای دولتی رده‌بالای فدرال است روز دوشنبه و پس از آن‎که از دستور دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، مبنی بر اعمال محدودیت‏‎های شدید بر سفر شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان دفاع نکرد، اخراج شد.

فرمان اخیر ترامپ برای منع 90 روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، جنجال‌آفرین شده است.

از ابتدای هفتۀ جاری و پس از آن‌که ترامپ این فرمان جنجالی را امضا کرد، مسافرانی که از کشورهای مذکور وارد امریکا می‎شدند، بازداشت یا اخراج می‎شدند و همین موضوع منجر به تجمع هزاران معترض امریکایی در مناطق مختلف از جمله فرودگاه‎های این کشور شد.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورکِ امریکا در اعتراض به دستور اخیر ترامپ علیه ورود پناه‌‎جویان و سفر شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان به ایالات‌متحده (11 بهمن 1395- عکس از خبرگزاری رویترز)

وزیر موقت دادگستری امریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد این وزارتخانه در برابر حق‎خواهی دادگاه‎های امریکایی از دستور ترامپ دفاع نمی‎کند.

ییتز با انتشار یادداشتی اعلام کرد وی بر این باور است که اجرای این فرمان با تعهد جدی نهاد دادگستری برای اجرای عدالت در همۀ شرایط و ایستادگی برای حق، سازگار نیست.

چند ساعت پس ‌از این اقدام، ییتز که باراک اوباما، رئیس‎جمهور پیشین امریکا، وی را منصوب کرده بود، اخراج شد.

کاخ سفید از حرکت ییتز به‌عنوان یک اقدام سیاسی نام برد و اعلام کرد وی «با امتناع از اجرای یک دستور قانونی برای محافظت از شهروندان امریکا، به وزارت دادگستری خیانت کرده است».

ترامپ در حالی ادعا می‌کند که اعمال محدودیت علیه شهروندان هفت کشور مذکور باهدف حفاظت از ایالات‎متحده در برابر حملات تروریستی نظیر حملات 11 سپتامبر صورت گرفته است که هیچ‌کدام از شهروندان این کشورها نقشی در این حملات نداشته‎اند.  

ییتز تنها چند روز تا پایان فعالیت رسمی‌اش به‌عنوان وزیر موقت دادگستری امریکا پیش رو داشت.

سناتور جف سِشِنز، گزینۀ پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای سمت دادستانی کل ایالات‌متحده (عکس از خبرگزاری رویترز)

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده جف سِشِنز، یک سناتور جمهوری‎‌خواه، را برای بالاترین منصب قضایی امریکا برگزیده است و گزینۀ پیشنهادی در انتظار دریافت تأییدیۀ مجلس سنای این کشور برای آغاز به کار است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرده است: «خانم ییتز یکی از منصوبین دولت اوباما است که در امور مربوط به مرزها و مهاجرت غیرقانونی بسیار ضعیف عمل کرده است.»

بر اساس این بیانیه در حال حاضر دانا بونته، دادستان ناحیۀ شرقی ایالت ویرجینیا، سوگند یاد کرده و تا زمان تأیید شدن وزارت سشنز، ادارۀ دادگستری امریکا را بر عهده خواهد گرفت.

بونته پس‌ازاین انتصاب در گفت‎وگو با روزنامۀ واشنگتن‌پست امریکا اعلام کرد دستور مهاجرتی ترامپ را اجرایی خواهد کرد.

پیشتر دادستانان 15 ایالت و منطقۀ کلمبیا از دستور مهاجرتی ترامپ به‌شدت انتقاد و آن را محکوم کرده بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku