News   /   اروپا   /   تلگرام

هشدار بایدن دربارۀ تهدید روسیه برای اروپا

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور امریکا، در نشست اقتصادی داووس در سوئیس؛ 29 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور امریکا، دربارۀ تبلیغات رسانه‌ای روسیه و احتمال حملات سایبری از طرف مسکو به منظور تغییر نتایج انتخابات در اروپا هشدار داد. 

بایدن روز چهارشنبه در سخنانی در نشست اقتصادی داووس در سوئیس مدعی شد روسیه با استفاده از همۀ ابزارهای در دسترس، در صف مقدم تلاش‌ها برای منحل کردن دموکراسی‌ها در جوامع مختلف بوده است.

وی مدعی شد: «هدف روشن است: سرنگونی نظم لیبرال در جامعۀ بین‌الملل.»

بایدن همچنین هشدار داد روسیه ممکن است از تبلیغات نرم و حملات سایبری برای نفوذ بر برگزاری انتخابات در قارۀ اروپا استفاده کند.

وی گفت: «فقط امریکا هدف قرار نگرفته است، ما در گذشته نیز شاهد چنین حملاتی بودیم و در حالی که امسال کشورهای اروپایی زیادی انتخابات عمومی برگزار خواهند کرد، باید منتظر تلاش‌های بیشتر روسیه برای مداخله در این روند دموکراتیک باشیم. به شما قول می‌دهم، این موضوع بار دیگر روی خواهد داد.»

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، بار دیگر ادعاها دربارۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را رد کرد.

لاوروف روز چهارشنبه در نشستی خبری در مسکو گفت: «اتحادیۀ اروپا در انتخابات امریکا مداخله کرده است نه روسیه. رهبران کشورهای اروپایی روشن گفته بودند که آن‌ها از هیلاری کلینتون حمایت و دونالد ترامپ را تخریب می‌کنند.»

نشست خبری سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه در مسکو؛ 28 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز پیشتر هشدار داده بود که روسیه ممکن است تلاش کند تا در انتخابات پارلمانی این کشور با استفاده از حملات سایبری و ایجاد اختلال در کمپین‌های انتخاباتی اثر بگذارد.

وی در این خصوص گفته بود مستندات موجود نشان می‌دهد برخی از حملات اینترنتی دارای منشأ روسی هستند. لذا می توان احتمال داد که روسیه در انتخابات سال آینده نیز نقش آفرین باشد. 
مقام های برلین روسیه را مظنون به انجام یکسری حملات سایبری علیه نهادها، موسسات و پارلمان آلمان می‌دانند. روسیه همچنین به انجام حملات سایبری علیه مقر حزب سوسیال دموکرات های مرکل مظنون است.

سخنان مرکل در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی که مقامات کاخ سفید از احتمال دخالت روسیه در  فرایند انتخابات این کشور خبر داده بودند مطرح شده بود. 

بایدن در ادامه افزود روسیه در دورۀ ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین «از هر ابزار در دسترس» برای جدا کردن کشورهای اروپایی و تبدیل جهان به حوزه‌های نفوذ خود استفاده کرده است.

وی روسیه را به «اعزام مردان سبزپوش (با یونیفرم سبز) به مناطق مرزی اوکراین برای دامن زدن به خشونت»، و استفاده از انرژی به‌عنوان سلاحی علیه اروپا متهم کرده است.

وی همچنین به متحدان اروپایی اطمینان داد باوجود اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، حمایت از ناتو یک مورد تأیید دو حزب، جمهوری‌خواه و دموکرات، است.

ترامپ چندی پیش ناتو را یک سازمان «منسوخ» عنوان کرد و وعده داد امریکا روابط بهتری با روسیه خواهد داشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku