News   /   آمريکا

«رکس تیلرسون گزینۀ ترامپ برای وزارت خارجۀ امریکا»

رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل و گزینۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای سمت وزارت خارجه این کشور(عکس از رویترز)

 به گفتۀ منابع آگاه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل، را به‌عنوان وزیر خارجۀ خود انتخاب کرده است.

به گزارش رسانه‌های امریکا، به نقل از منابع آگاه انتخاب تیلرسون که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دارد موجب نگرانی برخی از نمایندگان امریکایی شده است.

تیلرسون 64 ساله که تجارب گسترده‌ای در عرصۀ مذاکرات بین‌المللی دارد، بر فعالیت‌های این شرکت در بیش از 50 کشور دنیا نظارت دارد.

واشنگتن‌پست عصر جمعه در گزارشی مدعی شد ارزیابی مخفی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) حاکی از آن است که روسیه در انتخاب تیلرسون دخالت داشته است. این در حالی است که رئیس‌جمهور منتخب امریکا که خواهان روابط نزدیک با روسیه است، این ادعا را رد کرده است.

به گزارش شبکۀ ان بی سی به نقل از منابع آگاه، انتخاب تیلرسون هنوز نهایی نشده است و انتخاب نهایی هفتۀ آینده مشخص خواهد شد.

برخی از رسانه‌های دیگر ازجمله شبکه سی بی اس و وال‌استریت ژورنال نیز تیلرسون را گزینۀ اصلی برای این سمت دانستند.

نیویورک‌تایمز گزارش داد ترامپ و تیلرسون روز شنبه ملاقات دوساعته‌ای در برج ترامپ داشتند و به گفتۀ استفان کانون، مدیر کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان، و چارلز کوشنر، همسر ایوانا ترامپ، احتمال انتخاب وی از دیگر گزینه‌ها بسیار قوی‌تر است.

وزارت خارجه یکی از آخرین وزارتخانه‌هایی است که ترامپ هنوز سرپرستی برای آن معرفی نکرده است. پیش‌ازاین اسامی زیادی ازجمله «میت رامنی» فرماندار سابق ایالت ماساچوست و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2012 و نیز «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک برای این سمت مطرح‌شده بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku