News   /   گزارش

گزارش: هشدار ایران دربارۀ سیاسی‌سازی اجلاس اوپک

در آستانۀ اجلاس وزرای اوپک، ایران معتقد است که در صورتی که تصمیمات از روی اغراض سیاسی گرفته نشود، حصول توافق برای کاهش تولید نفت میسر است.

وزیر نفت ایران اشاره کرده است همان‌طور که پیشتر در الجزایر توافق شد، تهران برای جبران ضرر و زیان ناشی از تحریم‌ها، برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت خود ندارد.

هما لزگی، خبرنگار پرس تی‌وی از وین پایتخت اتریش در این باره گزارشی تهیه کرده است:

وزرای سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت موسوم به اوپک چهارشنبه به منظور بررسی توافق احتمالی برای کاهش تولید در راستای جلوگیری از سقوط قیمت دیدار خواهند داشت.

اوپک پیشتر در نشست ماه سپتامبر در الجزایر برای کاهش تولید خود به یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز به توافقی اولیه رسید، که البته ایران، لیبی و نیجریه از هرگونه تعدیل تولید مستثنا شدند، زیرا تولید آنان پیشاپیش تحت شعاع قرارگرفته بود؛ در مورد ایران، تحریم‌ها و درباره دو کشور دیگر، ناآرامی‌ها عامل کاهش تولید نفت بوده است.  

اما عربستان سعودی از آن زمان با تغییر موضع خود، اعلام کرده است که ایران نیز باید در طرح کاهش تولید شرکت کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، می‌گوید کلیۀ پیشنهاد‌ها مبتنی بر آن است که تهران تولید خود را افزایش دهد و این رایزنی‌ها اکنون معطوف به سطح این افزایش است.

وزیر نفت ایران می‌گوید: «اگر اقتصاد عامل موثر در اوپک باشد، معتقدم می‌توان خیلی سریع به نتیجه رسید. اما چنانچه سیاسی‌کاری عامل تعیین‌کننده باشد در آن صورت تصمیم‌گیری مشکل خواهد شد.»

به گفته زنگنه، آن دسته از اعضا که موفق به تولید بیشتر شده‌اند لازم است مسئولیت بیشتری را در تنظیم بازار بر عهده بگیرند.

عربستان اشاره کرده است که بازار نفت بدون توافق هم می‌تواند تعادل خود را بازیابد. با این حال، وزیر نفت ایران می‌گوید لازم است که اوپک در تنظیم بازار نقش داشته باشد، هرچند در این راستا نیازمند همکاری اعضای غیر اوپک مانند روسیه است.

چنانچه نشست چهارشنبۀ اوپک توافقی حاصل نشود، انتظار می‌رود بهای نفت دست‌کم در کوتاه‌مدت به شدت افت کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku