بنا بر گزارشها، نیروی هوایی امریکا به دلیل کمبود شدید خلبان و جنگنده، برای رفع نیازهای جنگی در خارج از این کشور به شدت دچار مشکل شده است.
شبکۀ خبری صدای امریکا دوشنبه به نقل از سرلشکر اسکات واندرهام، مسئول رسیدگی به مشکل کمبود خلبان، نوشت نیروی هوایی ارتش امریکا در حال حاضر مجاز به استخدام سه هزار و 500 خلبان است ولی تعداد خلبانهای استخدام شده، 725 نفر کمتر از این تعداد است.
این در حالی است که تعداد اسکادرانهای نیروهای هوایی ارتش امریکا نیز طی سالهای گذشته کاهش یافته است. ارتش امریکا در سال 1986 از 134 اسکادران استفاده میکرد اما تعداد آنها در سال 2016 به 55 عدد رسیده است.
واندرهام افزود: «تعداد اسکادرانهای ما برای برآوردن نیازهای فرماندهان درگیر در جنگ بسیار اندک است.»
صدای امریکا گزارش داد این کمبود شدید قابلیت نیروی هوایی ارتش امریکا را در یک دهۀ گذشته برای انجام مأموریت در داخل و خارج ایالات متحده دستکم 20 درصد کاهش داده است.
نیروی هوایی ارتش امریکا ظرف چند سال اخیر در برخی از کشورها از جمله سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و پاکستان در حال انجام عملیات بوده است.
سرلشکر واندرهام ادامه داد کمبود تعداد خلبانها تأثیرگذار بوده و ممکن است «اسکادرانهای خط مقدم» در سال آینده کاهش یابند.
این مقام امریکایی ادامه داد این بدان معناست که ارتش قادر نخواهد بود نیروها را به موقع برای میدان جنگ آماده کند و این مسئله احتمالاً به کشته شدن سربازها در جنگ میانجامد.
با توجه به پیشرفت فناوری جتهای جنگی، آموزش دادن خلبانها برای مأموریتهای جنگی سالها طول میکشد.
تعداد خلبانهایی که در سال 2016 در نیروی هوایی امریکا آموزش میبینند نسبت به دو سال پیش، 135 نفر بیشتر شده است ولی این تلاشها آنچنان تأثیرگذار نبوده زیرا بسیاری از خلبانها از نیروی هوایی کناره گرفتهاند.
به گفتۀ واندرهام، بعد از حدود 10 سال پیشنهادی برای پرداخت پاداش به خلبانها ارائه شد تا آنها انگیزۀ ماندن در نیروی هوایی را داشته باشند اما تنها 40 درصد از آنها این پیشنهاد را قبول کردند.
بر اساس این گزارش، کمبود تعداد خلبان سبب شده مدت زمان و تعداد دفعاتی که خلبانها به خارج از کشور اعزام میشوند، افزایش یابد و این مسئله روحیۀ آنان را تضعیف کرده است.
یک خلبان جنگندۀ اف-22 گفت: «دورههای مأموریت 45 روزه بود. سپس آنها دورهها را 90 روزه و 120 روزه کردند. هم اینک دورهها شش ماهه و برای سمتهای مهم به دورههای یک ساله نیز میرسد.»
نیروی هوایی امریکا به منظور حفظ خلبانهای باقیمانده از کنگرۀ این کشور درخواست کرد با افزایش پاداش از 25 هزار دلار در سال به 48 هزار دلار موافقت کند.
استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تیوی فارسی» بلامانع است.