نمایشگاه هوایی بینالمللی ایران در جزیرۀ کیش در جنوب این کشور در حال برگزاری است. این رویداد دوسالانه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی و هوانوردی ایرانی و خارجی را گرد هم میآورد تا آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.
یوسف جلالی، خبرنگار پرس تیوی در جزیرۀ کیش گزارش میدهد:
این هواپیماها آسمان جزیرۀ کیش در جنوب ایران را درمینوردند.
نمایش آکروباتیک توسط پنج سوخوی27 روسی، شش جنگندۀ بالتیک بیزِ لیتوانی، چهار میگِ 29 و دیگر جتهای غیرنظامی و جنگندهها و بالگردها بهعنوان بخشی از نمایشگاه هوایی بینالمللی ایران در جزیره کیش در حال اجراست.
این رویداد همچنین شامل برگزاری نمایشگاهی است که شرکتهای هواپیمایی و هواپیماسازی را از ایران و دیگر کشورهای جهان برای به نمایش گذاشتن آخرین محصولات و خدمات خود در (صنعت) هوانوردی گرد هم میآورد.
به گفتۀ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، برگزاری این نمایشگاه به غیر از جنبۀ سرگرمی آن، به یافتن نقاط ضعفِ بخش حملونقل هوایی ایران کمک میکند.
علی عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايی كشوری ایران میگوید: «این نمایشگاه بستر مناسبی را برای پیشرفتهای بیشتر در صنعت هوانوردی ایران ایجاد میکند.»
وی افزود: «پس از برداشته شدن تحریمهای غرب در پی توافق هستهای، تعداد مسافرانی که عازم ایران میشوند، افزایش یافته است و لازم است ناوگان هوایی خود را گسترش دهیم.»
تحریمهای غرب، موهبتی برای صنعت هوایی ایران
صنعت هوایی ایران در طول چند دهۀ گذشته هدف تحریمهای غرب بوده است که به حوادث هوایی و جان باختن افراد بسیاری منجر شد.
صنعت هوانوردی ایران در طول دورۀ تحریمهای غرب، دوران سختی را متحمل شده بود، اما برخی کارشناسان بر این باورند که این محدودیتها به موهبتی برای این صنعت تبدیل شد، چراکه این کشور بهمنظور ارتقای دانش هوانوردی مجبور شد به منابع داخلی خود تکیه کند.
این موضوع را میتوان در صنایع نظامی و تعمیر هواپیماهای غیرنظامی شاهد بود.
در زمانی که تحریمها به اوج خود رسیده بودند، صنایع دفاعی ایران به دانش تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) دستیافت. فطرس، مهاجر و تعدادی دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین از آن جملهاند.
وزیر دفاع ایران که در مراسم افتتاحیه این رویداد حضور داشت، میگوید صنعت هوانوردی ایران پیشرفتهای بیشتری خواهد داشت.
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران میگوید: «تحریمها نمیتوانند ما را در ارتقای صنعت هوانوردیمان در شکل نظامی آن متوقف کنند.»
سردار دهقان افزود: «دانشمندان ما در وزارت دفاع به موفقیتهای بزرگی دستیافتهاند و همۀ این (موفقیتها) در طول سختترین تحریمهای اعمالشده علیه ایران حاصلشدهاند.»
حضور هواپیماهای غولپیکر در این نمایشگاه این پیام را میرساند که توافق هستهای ایران آغازگر دورهای جدید در بازار حملونقل هوایی این کشور است؛ بازاری که برای مدتی طولانی بر روی تجار خارجی بسته شده بود.
ژُرژ فرانسیس، غرفهدار فرانسوی میگوید: «بازار باز است و ما برای سرمایهگذاری در امور انسانی، فناوری و راهحلی برای ارائه به این کشور آماده هستیم.»
ایران برای بهبود ناوگان هواپیمایی کشوری خود نیاز به افزودن حدود 400 فروند هواپیمای جدید طی ده سال آینده دارد.
کارشناسان امیدوارند که این نمایشگاه باهدف ایجاد بستری برای حضور تعداد زیادی هواپیما در آسمان ایران، میتواند سرمایهگذاری خارجی بیشتری را در بازار حملونقل هوایی ایران جذب کند.
استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تیوی فارسی» بلامانع است.