News   /   آسيا

کرۀ شمالی برای عادی‌سازی روابط با امریکا به طور مشروط اعلام آمادگی کرد

«سو سه پیونگ»، سفیر کرۀ شمالی در سازمان ملل (عکس از رویترز)

در آستانۀ آغاز رسمی ریاست جمهوری ترامپ در امریکا، کرۀ شمالی به‌طور مشروط دربارۀ امکان عادی‌سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرده است.

 سفیر کرۀ شمالی در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با رویترز در ژنو اعلام کرد این کشور درصورتی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه منتخب امریکا، دستور عقب‌نشینی نیروهای نظامی و برچیدن سامانه‌های موشکی ضد بالستیک در کره جنوبی را صادر کند و دربارۀ برقراری یک پیمان صلح باهدف پایان تنش در شبه‌جزیره کره اطمینان خاطر دهد، عادی‌سازی روابط با امریکا را بررسی خواهد کرد.

«سو سه پیونگ» تصریح کرد: « اگر ترامپ به‌واقع از سیاست خصمانۀ خود نسبت به جمهوری خلق دموکراتیک کره (DPRK) دست بردارد، همه تجهیزات نظامی خود، ازجمله نظامیان آمریکایی را از کرۀ جنوبی خارج کند و به پیمان صلح بپردازد، فکر می‌کنم فرصتی برای بحث دربارۀ روابط، همانند آنچه در دهۀ 1990 صورت گرفت، مهیا شود.»

وی درعین‌حال خاطرنشان کرد کشورش تاکنون به‌صورت هم‌زمان به سیاست توسعۀ برنامه هسته‌ای و اقتصاد پرداخته است و به این رویکرد همچنان ادامه می‌دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ پیش‌ازاین در ماه می، در تلاش برای پایان دادن به فعالیت هسته‌ای کرۀ شمالی، برای مذاکرات مستقیم با کیم جونگ اون، رهبر این کشور شرق آسیا اعلام آمادگی کرد.

ترامپ همچنین از چین خواست از نفوذ خود برای کنترل بیشتر متحدش (کرۀ شمالی) استفاده کند.

سفیر کرۀ شمالی در سازمان ملل همچنین از آغاز گفت‌وگوهای غیررسمی مقامات کره شمالی با دانشگاهیان و مقامات سابق آمریکایی در ژنو خبر داد و دربارۀ ابراز تمایل ترامپ برای گفت‌وگو با رهبر کرۀ شمالی گفت:  این نشست به تصمیم رهبر کره بستگی خواهد داشت.

تصویری از نظامیان امریکا هنگام تمرین آموزشی تیراندازی در مرز کرۀ جنوبی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سو سه پیونگ همچنین از عدم تمایل دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی امریکا برای تعامل با کرۀ شمالی انتقاد کرد و افزود این‌گونه رویکرد پیونگ‌یانگ را تحریک کرد به توسعۀ برنامۀ هسته‌ای خود بپردازد.

کرۀ شمالی در سال جاری میلادی چند آزمایش فن‌آوری نظامی انجام داده است که  چهارمین آزمایش هسته‌ای در ماه ژانویه، ازجملۀ این آزمایش‌ها به شمار می‌آید.

کره شمالی سال 2005 خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد. پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی» دولت کره شمالی می‌داند.

امریکا از متحدان نزدیک کرۀ جنوبی به شمار می‌آید؛ برخی از اقدامات مشترک سئول و واشنگتن ازجمله رزمایش‌های مشترک سالانۀ آن‌ها بارها خشم، اعتراض و واکنش‌های عملی کرۀ شمالی را درپی داشته است.

در حال حاضر حدود 28 هزار و 500 سرباز امریکا در کرۀ جنوبی مستقر هستند.

ارتش امریکا همچنین به‌رغم مخالفت شدید کرۀ شمالی و چین، سامانۀ پدافند موشکی تاد را در این منطقه مستقر کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku