News   /   آفريقا

ویدئو: تشییع قربانیان حمله پلیس به شیعیان نیجریه

پیکر دختربچۀ دوساله به‌نام زینب، که در حملۀ نیروهای نظامی نیجریه به‌شهادت رسید، 26 آبان 95 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

شیعیان نیجریه اجساد تعدادی از قربانیان حملۀ اخیر نیروهای پلیس این کشور به عزاداران حسینی در شهر شمالی کانو را تشییع کردند.

مسلمانان شیعه در نیجریه روز چهارشنبه (26 آبان 95) اجساد تعدادی از قربانیان از جمله یک کودک را که در تیراندازی اخیر نیروهای دولتی به راهپیمایی شیعیان کشته شدند، تشییع کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش اسلامی نیجریه، نیروهای پلیس نیجریه (24 آبان 94)  این  افراد را که  سرگرم برگزاری راهپیمایی نمادین اربعین حسینی بودند، هدف قراردادند.

شیعیان نیجریه در مراسم تشیع قربانیان حملۀ پلیس به عزاداران حسینی، 26 آبان 95 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

درحالی‌که برخی منابع خبری از کشته شدن حدود 9 نفر در این حملات خبر دادند، جنبش اسلامی نیجریه گزارش داد در تیراندازی نیروهای پلیس این کشور به‌سوی شیعیان در شهر شمالی کانو دست‌کم 100 نفر کشته و چندین تن نیز زخمی  شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس در این حمله به شلیک «گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی» متوسل شدند.

تیراندازی  در شهر کانو در حالی روی داد که نظامیان نیجریه 21 مهرماه نیز با حمله به مراسم عاشورا در شهر فونتوا در ایالت کاتسینا 9 نفر را کشتند.

موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال گذشته با یورش سربازان نیجریایی به یک حسینیه در شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد.

شیعیان نیجریه در حال تشییع پیکر شهدای اربعین، تاریخ 26 آبان 95، (عکس: خبرگزاری فرانسه)

 نیروهای نیجریه در آن زمان به خانۀ شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در شهر زاریا حمله و او را به‌شدت زخمی و  سپس دستگیر کردند. در این یورش صدها تن ازجمله سه فرزند شیخ زکزاکی کشته شدند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، اوایل اردیبهشت 1395 دولت نیجریه را به کشتار شیعیان متهم و در گزارشی اعلام کرد ارتش این کشور در روزهای 12 و 14 دسامبر (21 و 23 آذر) بیش از 350 تن از شیعیان این کشور را قتل‌عام کرده است.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku