News   /   آسيا

رئیس جمهور کرۀ جنوبی به سبب رسوایی سیاسی اخیر، از مردم این کشور عذرخواهی کرد

تصویری از پارک گئون های، رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی هنگام سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری این کشور در سئول (14 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی مسئولیت رسوایی سیاسی اخیر در این کشور را به عهده گرفته و از مردم کره عذرخواهی کرده‌است.

پارک گئون های، رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی، جمعه اعلام کرد خود را مقصر اصلی در بحران سیاسی کنونی این کشور می‌داند و ضمن عذرخواهی از مردم کرۀ جنوبی تاکید کرد در روند تحقیقات دادستانی و رسیدگی به این پرونده همکاری خواهد کرد.

بحران سیاسی در کرۀ جنوبی در ابتدا با گزارش رسانه‌ها مبنی بر دخالت یکی از نزديکان رئيس جمهور در امور سياسي آغاز شد.

بر اساس این گزارش‌ها، چوی سون‌سیل، دوست دیرین رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی، از طریق آیین فرقه‌ای و افسون‌گری، رئیس جمهور را تحت تاثیر قرار داده و بدون هرگونه منصب و یا مقام، با اعمال نفوذ بر رئیس‌جمهور، به اسناد مهم و محرمانۀ دولت دست یافته‌است.

انتشار این موضوع اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت و با افشای نفوذ مشاوران سابق رئیس جمهور در ترغیب وی برای کمک‌های کلان به بنیادهای وابسته به دولت، تشدید شد.

بحران سیاسی کرۀ جنوبی سپس با دستگیری مشاور سابق رئیس‌جمهور، وارد مرحلۀ تازه‌ای شد و با انتقاد و اعتراض مخالفان، موقعیت رئیس‌جمهور و کابینۀ وی در معرض خطر قرار گرفت.

در پی تشدید این بحران، رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی، با صدایی لرزان و چشمانی اشکبار گفت: «خودم را در همۀ این مسائل مقصر می‌دانم. همۀ این‌ها تقصیر من است و مسئولیت کامل آن را به عهده می‌گیرم.»

وی همچنین تاکید کرد بر خلاف قوانین کرۀ جنوبی که رئیس‌جمهور را از هرگونه پیگرد قضایی مصون می‌دارد، برای پاسخ به سؤالات دادستانان آماده است و در روند تحقیقات و رسیدگی به این پرونده همکاری خواهد کرد.

پارک در عین حال اتهامات مطرح شده در ارتباط با سحر و جادو را رد کرد و گفت ادعاهایی مطرح‌ شده مبنی بر این که وی به یک فرقۀ مذهبی گرایش یافته و در کاخ ریاست‌جمهوری، مراسم سحر و جادو برپا کرده است، در حالی که این ادعاها به هیچ وجه حقیقت ندارد.

چوی سون‌سیل، دوست پارک گئون هی، رئیس‎جمهور کرۀ جنوبی، در حالی که ماسک به صورت دارد، دادگاه رسیدگی به رسوایی اخیر سیاسی این کشور را ترک‌ می‌کند. (13 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

چوی که 60 سال دارد هم اکنون در بازداشت است و دادستانان کرۀ جنوبی در این پرونده، وی را به سوء‌استفاده از قدرت و تلاش برای فریبکاری متهم کرده‌اند.

احزاب مخالف در کرۀ جنوبی نیز چوی را به سوء‌استفاده از ارتباط خود با رئیس‌جمهور جهت اجبار شرکت‌ها به اعطای میلیون‌ها دلار به بنیادهایی که وی مدیر و سرپرست آنان است، متهم می‌کنند.

ارتباط و دوستی پارک با چوی سون‌سیل و پدر فقید وی، چوی تائه مین، مدت‌هاست به موضوعی جنجال‌برانگیز در کرۀ جنوبی تبدیل شده، اما بحران ناشی از اتهام‌های اخیر مبنی بر نفوذ چوی بر رئیس‌جمهور، بی‌سابقه بوده‌است.

اتهام‌های اخیر اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر کرۀ جنوبی رقم زده و با درخواست معترضان مبنی بر کناره‌گیری پارک همراه‌ بوده‌است.

تصویری از معترضان که با برپایی تظاهرات در سئول، پایتخت کرۀ جنوبی، خواستار استعفای پارک گئون های، رئیس‌جمهور این کشور، شدند. (14 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

پارک در تلاش برای کاهش خشم و اعتراضات عمومی، نخست‌وزیر خود را برکنار کرد و شماری از اعضای اصلی کابینه و دستیاران ریاست‌‎جمهوری را تغییر داد.

بر اساس نظرسنجی جدید گالوپ، رسوایی سیاسی اخیر نرخ رضایت و مقبولیت رئیس‌جمهور کرۀ جنوبی را تا سطحی بی‌سابقه کاهش داده و به 5 درصد رسانده‌است.  

حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، خواستار کناره‌گیری پارک شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku