News   /   اروپا

واکنش لاوروف به اقدامِ بانکی بریتانیا علیه رسانۀ روسی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر خارجۀ روسیه در واکنش به بسته شدن حساب‌های بانکی شبکۀ تلویزیونی آرتی در بریتانیا به طور تلویحی به نقش دولت لندن در این باره اشاره کرد.

سرگئی لاوروف سه‌شنبه اعلام کرد: «کاملا واضح است که بانک این تصمیم را اتخاذ نکرده‌است. هیچ بانکی به‌تنهایی چنین تصمیم‌‌گیری‌هایی نمی‌کند.»

لاوروف دربارۀ احتمال تلافی کردن این اقدام بانک بریتانیایی سخنی به میان نیاورد اما متذکر شد: «با دیگران طوری برخورد نکنید که دوست ندارید با شما برخورد شود.»

با وجود این، روزنامۀ بریتانیایی تایمز مدعی شد مسکو تهدید کرده‌است حساب‌های بانکی بی‌بی‌سی را در روسیه ببندد و اقدام بانک ملی وست‌مینستر را به سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینۀ رسیدگی به موارد نقض آزادی بیان گزارش دهد.

نمایندگان، مقام‌های حقوق بشری و وزارت خارجۀ روسیه این اقدام را محکوم و دولت بریتانیا را به نقض آزادی بیان و اتخاذ رویکردهای دوگانه متهم کردند.

وزارت خارجۀ روسیه نیز با اشاره به اینکه درخصوص بسته شدن حساب‌های بانکی شبکۀ آرتی در بریتانیا «از مقام‌های بریتانیایی توضیح می‌خواهد» تأکید کرد این اقدام «نقض آشکار اصول اولیۀ آزادی بیان» است.

مقام‌های روس بسته شدن حساب‌های بانکی آرتی را ناقض آزادی بیان می‌دانند. (تصویر آرشیوی)

این وزارتخانه همچنین افزود این اقدام احتمالاً با موافقت دولت لندن و «برای حذف یک منبع خبری مزاحم برای نظام اداری بریتانیا» انجام شده باشد.

این درحالیست که دولت بریتانیا مدعی شد در تصمیم‌گیری بانک ملی وست‌مینستر نقش نداشته است.

بوریس جانسون، وزیر خارجۀ بریتانیا، سه‌شنبه در مجلس عوام این کشور گفت: «از تصمیم بانک ملی وست‌مینستر درخصوص عدم ارائۀ خدمات به آرتی مطلع شدم؛ این تصمیم کاملاً مستقلانه اتخاذ شده‌است.»

مسئولان وزارت خرانه‌داری بریتانیا نیز ادعا کردند بانک این تصمیم را به‌تنهایی اتخاذ کرده و ظاهراً هیچ مشورتی از مقام‌های دولتی نگرفته‌است.

امریکا و بریتانیا یکشنبه اعلام کرده بودند تدابیر جدید و تحریم‌های احتمالی بیشتر را علیه روسیه مد نظر قرار داده‌اند.

مارگاریتا سیمونیان، مدیر اجرایی شبکۀ آرتی (26 مهر 95، عکس از رویترز)

مارگاریتا سیمونیان، مدیر اجرایی شبکۀ آرتی، دوشنبه تصمیم بانک ملی وست‌مینستر را نتیجۀ بستۀ جدید تحریم‌های بریتانیا علیه روسیه برشمرده‌است.

سیمونیان با اشاره به اینکه «ما منتظر تحریم‌های جدید بریتانیا و امریکا علیه روسیه هستیم» خاطر نشان کرد بسته شدن حساب‌های بانکی این شبکه «احتمالاً با این مسئله مرتبط است.»

بانک ملی وست‌مینستر دوشنبه بدون اینکه دلیلی برای بستن حساب‌های بانکی آرتی بیاورد، به بخش بریتانیایِ این شبکۀ روسی اعلام کرد دیگر به این خبرگزاری خدمات ادائه نمی‌دهد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku