News   /   گزارش

گزارش: نمایشگاه قهوه و صنایع وابسته در ایران

برگزاری نمایشگاه قهوه و صنایع وابسته در تهران

تهران، پایتخت ایران، میزبان نمایشگاه بین‌المللی قهوه و صنعت قهوه‌سازی است.

یکی از اهداف این نمایشگاه گسترش فرهنگ نوشیدن قهوه در میان ایرانیانی است که نوشیدنی سنتی آنها چای به شمار می‌آید. یوسف جلالی، خبرنگار پرس تی‌وی، از این نمایشگاه بازدید و گزارشی از آن تهیه کرده است.

متن این گزارش در ادامه آمده است:

این نمایشگاه نام‌های بزرگ بین‌المللی زیادی در بازار قهوه را در تهران، پایتخت ایران، گردهم آورده‌است. هدف از برگزاری نمایشگاه «قهوۀ ایران» نه تنها نشان دادن محصولات قهوه و خدمات وابسته به آن، بلکه ایجاد فضایی گسترده‌تر در بازار ایران برای قهوه است که رقیبی قدرتمند به نام چای دارد.

ایرانی‌ها اولین بار در قرن شانزدهم مزۀ قهوه را چشیدند و این موضوع موجب شد تا این کشور به شبکۀ تجارت جهانی قهوه متصل شود. امروز، حاضران در این نمایشگاه می‌گویند تجارت قهوه در ایران به صنعتی تبدیل شده‌است که وابستگی زیادی به زنجیرۀ تأمین خارجی دارد.

از صفر تا صد صنعت تولید قهوه از دیگر کشورها به ویژه از اروپا وارد کشور می‌شود. این موضوع موجب شده‌است تا بسیاری از تولیدکنندگان قهوه، محصولات خود، از دستگاه‌ها گرفته تا مواد خام را در بازار ایران ارائه کنند.

یک صادرکنندۀ ایتالیایی که در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: «ما معتقدیم درست مانند پیتزا، قهوۀ اسپرسو، کاپوچینو و امریکانو، از محصولات خاص کشور ماست. دستگاه‌ها در ایران تولید نمی‌شوند اما براساس تجربه، معتقدیم که در ایران کیفیت پیروز خواهد شد.»

این بدان معنی نیست که تولیدکنندگان قهوۀ ایران صحنه را ترک کرده‌اند. دستگاه‌های تولید قهوه داخلی نیز وجود دارند؛ اما بسیاری از مشتریان ایرانی برندهای اروپایی را ترجیح می‌دهند.

ایرانی‌ها معمولاً به نوشیدن چای معروف هستند و قهوه در ایران، نوشیدنی لوکس به شمار می‌آید. اما شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه می‌گویند تجارت قهوه در ایران تازه کار نیست و قهوه در حال بازگشت به ایران است.

یک غرفه‌دار آفریقای جنوبی که در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: «فرهنگ نوشیدن قهوه در ایران در حال رونق گرفتن است؛ اکنون با کاهش تحریم‌ها، ایران به جامعۀ بین‌المللی بازگشته‌است و شرکت‌های خارجی بسیاری در تلاش برای استفاده از فرصت‌ها و کشف بازارهای جدید هستند.»

برگزارکنندگان می‌گویند یکی از اهداف این نمایشگاه جذب افراد بیشتر به فرهنگ قهوه است؛ آنها می‌گویند روند رو به رشد نوشیدن قهوه در میان ایرانی‌ها نشانۀ خوبی است که در آینده بازار قهوه، بازاری سودمند در ایران خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku