News   /   آفريقا

«دولت و مخالفان در کنگو از خود خویشتنداری نشان دهند»

این تصویر که 30 شهریور 1395 در کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته شد ورودی دفاتر یک حزب مخالف را نشان می‌دهد که شب گذشته به آتش کشیده شد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل، اتحادیۀ آفریقا، اتحادیۀ اروپا و سازمان بین‌المللی کشورهای فرانسه زبان هم‌‌زمان با تشدید سرکوب مخالفان در جمهوری دموکراتیک کنگو، خواهان خویشتنداری و حفظ آرامش در این کشور آفریقایی شده‌اند.

این 4 سازمان شنبه (3 مهر) با صدور یک بیانیۀ مشترک از دولت و مخالفان در کنگو خواستند از خود خویشتنداری نشان دهند و تلاش‌های‌شان را بر محدود کردن خشونت‌ها معطوف کنند.

این بیانیه چند روز پس از آن صادر شد که درگیری‌های خشونت‌آمیز در کینشاسا، پایتخت کنگو و سایر نقاط این کشور آغاز شد و معترضان استعفای ژوزف کابیلا، رئیس‌جمهور کنگو را خواستار شدند. طبق گزارش‌های رسمی بیش از 30 نفر در این درگیری‌ها کشته شدند اما به گفتۀ مخالفان، تعداد تلفات بیشتر از این رقم است.

این 4 نهاد بین‌المللی اعلام کردند «از حوادث خشونت‌بار اخیر در کینشاسا و سایر نقاط جمهوری دموکراتیک کنگو که در آن معترضان و نیروهای امنیتی درگیر و عده‌ای کشته شدند، به شدت نگران هستند.»

درگیری پلیس جمهوری دموکراتیک کنگو با معترضان شرکت‌کننده در تظاهراتی در گوما، 29 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنها «از تمامی بازیگران سیاسی در جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله طرفداران رئیس جمهور و مخالفان سیاسی خواستند در اقدامات و سخنان خود با حداکثر خویشتنداری عمل کنند و از طرفداران خود بخواهند از اقدامات خشونت‌آمیز خودداری کنند.»

در این بیانیۀ مشترک همچنین از دولت کنگو خواسته شده است در اسرع وقت مذاکرات با مخالفان را که ممکن است به برگزاری انتخابات معتبر منجر شود، تسهیل کند.

این بیانیه هشدار داد کسانی که در اقدامات اعتراض‌آمیز، به حقوق بشر بی‌احترامی می‌کنند، «باید با عواقب آن روبرو شوند.»

مخالفان در جمهوری دموکراتیک کنگو می‌گویند ناکامی کابیلا در صدور فراخوان برگزاری انتخابات که قرار بود تا سال جاری میلادی برگزار شود، و سرکوب شدید مخالفان نشان می‌دهد که وی به رغم اینکه طبق قانون اساسی پس از 14 سال زمامداری نمی‌تواند بار دیگر در انتخابات شرکت کند، درصدد باقی ماندن در مسند قدرت است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku