News   /   آفريقا

تظاهرات در سراسر نیجریه؛ درخواست برای آزادی شیخ زکزاکی

مردم نیجریه با برپایی تظاهراتی در شهرهای مختلف، خواستار آزادی شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر شیعیان این کشور شده‌اند.

مسلمانان نیجریه حرکت سراسری خود را به سمت پایتخت، برای درخواست آزادی شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، آغاز کرده‌اند و در همین حال گزارش می شود نیروهای امنیتی، به تظاهرکنندگان حمله کرده‌اند.

شیعیان نیجریه فراخوان داده‌اند تا همۀ طرفداران شیخ زکزاکی روز پنج‌شنبه از شهرهای مختلف به سوی ابوجا، پایتخت، حرکت و مقابل مرکز حقوق‌بشر سازمان ملل در این شهر تجمع کنند.

گزارش‌های منتشره حاکی است هزاران نفر از شیعیان نیجریه حرکت از چندین شهر در شمال این کشور را به سوی ابوجا آغاز کرده‌اند و مسلمانان پیاده و یا با خودرو به سوی پایتخت در حرکت هستند.

در همین حال نیروهای پلیس ضد شورش نیجریه روز پنج‌شنبه به معترضان در شهر ابوجا حمله کرده و شماری از آنان را بازداشت کرده‌اند.

نیروهای ارتش نیجریه اواخر آذر 1394 به خانۀ شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در شهر زاریا حمله و او را به شدت زخمی و دستگیر کردند.

در پی یورش ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ زکزاکی و همچنین حملۀ روز قبل آن‌ها به حسینیۀ شیعیان در تاریخ 21 آذر، صدها تن از جمله سه فرزند زکزاکی کشته شدند.

ارتش نیجریه ادعا کرد شیعیانِ زاریا مسیر کاروان فرماندۀ ارتش را بستند و قصد داشتند او را ترور کنند؛ ادعایی که از سوی مسلمانان این کشور رد شده است.

بسیاری از سازمان‌های  بین‌المللی حقوق بشر این کشتار را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل، اوایل اردیبهشت 1395 نیجریه را به کشتار شیعیان متهم و در گزارشی اعلام کرد ارتش این کشور در روزهای 12 و 14 دسامبر (21 و 23 آذر) بیش از 350 تن از شیعیان این کشور را قتل عام کرده است.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

سهیلا زکزاکی، دختر شیخ ابراهیم، که مدت کوتاهی را همراه پدر در بازداشت سپری کرده در تاریخ 4 مرداد در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت پدرش در یورش مزبور یک چشم خود را از دست داده و ممکن است چشم دیگر خود را نیز بر اثر جراحات وارده در زمان دستگیری از دست بدهد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku