News   /   ايران

الجزایر: ایران حق دارد تولید نفت خود را افزایش دهد

وزیر انرژی الجزایر می‌گوید ایران حق دارد تولید خود را به سطح قبل از تحریم‌ها افزایش دهد.

وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد اوپک و دیگر تولید کنندگان می‌توانند با قائل شدن حق ویژه برای ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولید، در مذاکراتِ مربوط به تثبیت بازار نفت به تفاهم برسند.

به گزارش بلومبرگ، نورالدین بوترفا، وزیر انرژی الجزایر، جمعه پس از دیدار با الکساندر نوواک، همتای روس خود، در مسکو گفت: «ایران حق دارد تولید خود را به سطح قبل از تحریم‌ها افزایش دهد.»

بوترفا که کشورش اواخر سپتامبر(شهریور) میزبان نشست اعضای اوپک و دیگر صادر کنندگان عمده نفت خواهد بود، ادامه داد: «لیبی و نیجریه نیز حق دارند تولید خود را افزایش دهند.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است افزایش تولید این سه کشور در توافق فریز نفتی گنجانده شود، خاطر نشان کرد:«همه راه حل‌ها امکان‌پذیر است.»

وزیر انرژی الجزایر گفت به پاریس سفر می‌کند تا با خالد الفالح، همتای سعودی خود و محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، دیدار و اقدامات ایران، روسیه، الجزایر و قطر را برای آمادگی جهت نشست الجزایر بررسی کند.

نورالدین بوترفا، وزیر انرژی الجزایر (تصویر آرشیوی)

بوترفا افزود اگر در نشست الجزایر توافق حاصل نشود، مذاکرات در نشست رسمی بعدی اوپک در وین دنبال خواهد شد.

وزیر انرژی الجزایر در حالی این اظهارات را مطرح کرد که عربستان سعودی در نشست آوریل (فروردین) - که با هدف فریز تولید برگزار شده بود - اصرار داشت ایران سطح تولید خود را افزایش ندهد.

با وجود این، تهران که در آن زمان از تحریم‌های غرب رهایی یافته بود، اعلام کرد به افزایش تولید ادامه می‌دهد.

ایران تأکید دارد در حال بازپس‌گیری سهم دورانِ پیش از تحریم خود از میزان تولید اوپک بوده و هنوز خیلی زود است که بخواهد تولید خود را محدود کند.

نیجریه و لیبی نیز بعد از ناآرامی‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی که به کاهش تولیدات نفتی این دو کشور منجر شده است، به دنبال افزایش تولید خود هستند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، (12 شهریور) در مصاحبه‌ای با بلومبرگ افزایش تولید نفت را حق ایران دانسته و تأکید کرده بود اصرار بر نگهداشتن تولید نفت ایران در سطح تحریم‌ها «غیر منصفانه» است.

پوتین افزود تولید کنندگان نفت می‌دانند ایران که در طول 3 سال گذشته به دلیل تحریم‌ها قادر به صدور نفتش نبوده است، این حق را دارد که به بازارهای جهانی بازگردد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.
 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku