News   /   آمريکا

ترامپ در آستانۀ سخنرانی دربارۀ مهاجرت به مکزیک می‌رود

دونالد ترامپ، نامزد نهاییِ حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا (عکس از گتی)

دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، که پیشتر به دلیل اظهارات توهین‌آمیزش علیه مهاجران مکزیکی، جنجال‌افرین شده بود، در اقدامی عجیب عازم مکزیک می‌شود.

ترامپ در حالی روز چهارشنبه (به وقت امریکا) برای دیدار با انریکه پینا نی‌یه‌تو، رئیس‌جمهورِ مکزیک به این کشور سفر خواهد کرد که قرار است به زودی دربارۀ دیدگاه‌هایش دربارۀ مهاجرت سخنرانی کند. برخی منابعِ خبری می‌گویند احتمال دارد این سخنرانی در کشور مکزیک ایراد شود.

نامزد نهاییِ حزب جمهوری‌خواهِ امریکا روز سه‌شنبه در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعیِ توییتر نوشت: «من دعوت انریکه پینا نی‌‎یه‌تو، رئیس‌‎جمهور مکزیک، را پذیرفته‎‏ام و مشتاقانه منتظرم که فردا با او دیداری داشته باشم.»

رئیس‌جمهور مکزیک نیز با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی توییتر، ضمن تأیید پذیرشِ دعوتش از سوی ترامپ، نوشت این نامزد جنجالی پشت درهای بسته با وی دیدار خواهد کرد.

براساس بیانیه‌ای که دفتر رئیس‌جمهورِ مکزیک شامگاه سه‌شنبه در اختیار روزنامۀ واشنگتن پُستِ امریکا قرار داد، نی‌یه‎‌تو جمعۀ گذشته، ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخاباتِ آتیِ ریاست جمهوری امریکا، را به مکزیک دعوت کرده است.

انریکه پینا نی‌یه‌تو، رئیس‌جمهورِ مکزیک (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این سفر در حالی صورت می‌‌گیرد که ترامپ می‌بایست به زودی دربارۀ یکی از چالش‌برانگیز‌ترین موضوعات مطرح شده در مبارزات انتخاباتی خود، یعنی موضعش دربارۀ مهاجرت، تصمیم‎گیری کند.

ترامپِ 70 ساله که پیشتر مکزیکی‌ها را مجرم و تجاوزگر نامیده است، در طول مبارزات انتخاباتیِ خود بارها از قصد خود برای ساخت یک دیوار در مرز امریکا با مکزیک خبر داده و گفته است که هزینۀ ساخت این دیوار را نیز از مکزیک می‌گیرد.

این غول املاک و مستغلات در نیویورک وعده داده است که اگر دولت مکزیک حاضر به پرداخت هزینۀ ساخت این دیوار حائل نشود، مانع آن می‌شود که مکزیکی‌های شاغل در امریکا برای خانواده و اقوام خود در مکزیک پول بفرستند.

وی تأکید کرده است که 11 میلیون مهاجر «غیرقانونی» حاضر در امریکا را که برخی از آن‌ها بیش از 10 سال است که در این کشور زندگی می‌کنند، از امریکا اخراج خواهد کرد. 

ترامپ روز شنبه در جمع هواداران خود در شهر دموین، مرکز ایالت آیووا، گفته بود: «من از همان روز اول اخراج سریع مهاجران غیرقانونی را از کشور آغاز می‌کنم و... صدها هزار نفری را که در دولت باراک اوباما (رئیس جمهور امریکا) و هیلاری کلینتون آزاد گذاشته شده‌اند، از کشور بیرون خواهم کرد.»

ترامپ گفت: «من یک دیوار بزرگ (در مرز مکزیک) خواهم ساخت، یک سامانۀ سراسری راستی‌آزمایی اینترنتی به راه خواهم انداخت، از دسترسی مهاجران غیرقانونی به خدمات رفاهی و کمک‌های مالی دولتی جلوگیری می‌کنم و یک سامانه نظارتی راه اندازی می‎‏کنم تا اطمینان یابیم آن‌هایی که مهلت روادیدشان پایان یافته به سرعت از خاک امریکا اخراج شوند.»

با وجود این اظهارات و ادعاها، ترامپ می‌داند که برای کسب شانس بیشتر برای حضور در کاخ سفید به آراء اتباع اسپانیایی‌زبانِ امریکا نیز نیاز دارد و به گفتۀ ناظران طی روزهای گذشته سعی داشته از سخت‌گیریِ مواضع خود در قبال مهاجران بکاهد و براساس اعلام ستاد انتخاباتی‌اش، قرار است به زودی موضع قطعی خود را در قبال این موضوع شرح دهد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به موانع پیش‌روی ترامپ برای سفر به مکزیک پرداخته است. براساس این گزارش احتمال آن وجود دارد که سرویسِ مخفی ایالات متحده به دلیل مسائل امنیتی اجازۀ این سفر را ندهد.

از سوی دیگر مشخص نیست که آیا ستاد کوچک انتخاباتی ترامپ از پسِ تأمین امنیت و تدارکاتِ مربوط به این سفر بربیاید.

از سوی دیگر رئیس جمهور مکزیک به شدت از اظهارات ترامپ درمورد دریافت هزینۀ ساختِ یک دیوار از دولت این کشور انتقاد کرده است. 

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون از حمایت 41 درصد امریکایی‌ها برخوردار است، اما میزان حمایت امریکایی‌ها از ترامپ 36 درصد است.

حدود 23 درصد از رای‌دهندگان احتمالی به هیچ یک از این دو نفر رای نمی‌دهند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku