News   /   ايران

روسیه: نیمی از سامانه‌های دفاعی اس-300 تحویل ایران شد

تصویر آرشیوی از رژۀ سامانه‌های دفاعی اس-300 در روسیه

معاون نخست وزیر روسیه می‌گوید این کشور نیمی از سامانه‌های دفاع هوایی اس-300 را طبق توافق موجود به ایران تحویل داده است.

دمیتری راگوزین این سخنان را دوشنبه (18 مرداد) پس از نشست سران روسیه، ایران و آذربایجان در باکو بیان کرد.

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت روس‌تِک، در ماه جولای اعلام کرد روسیه قصد دارد تا پایان سال 2016،  تحویل سامانۀ دفاع هوایی اس-300 به ایران را تکمیل کند.

دمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه

توافق 800 میلیون دلاری مسکو-تهران، برای تحویل سامانه‌های اس-300 روسیه به ایران در سال 2007 امضا و اواسط سال 2010، پس از تصویب تحریم‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل، لغو شد.

روسیه آن زمان به بهانۀ آن که فروش این سامانه برخلاف دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است، از تحویل آن به تهران خودداری کرد. تهران در سال 2011 در واکنش به این اقدام روسیه، از مسکو شکایت کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تاریخ 24 فروردین 1394 با امضای حکمی تحریم تحویل سامانه‌های دفاع موشکی زمین به هوای اس-300 به ایران را لغو کرد.

اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، پس از امضای این حکم گفت مسکو داوطلبانه و جدا از تحریم‌های سازمان ملل، تحویل موشک‌های اس-300 به ایران را تعلیق کرد تا به توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران کمک کرده باشد.

سامانه موشکی اس300- که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است، برای دفاع از تاسیسات مهم در برابر حملات هوایی طراحی شده و می‌تواند تا 100 هدف را هم‌زمان در آسمان ردیابی کند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku