News   /   ايران

ظریف در دیدار با مقامات نیجریه؛ نگرانی درباره زکزاکی

دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه در ابوجا؛ 4 مرداد 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی از اعضای هیات همراه وزیر امور خارجه ایران در نیجریه می‌گوید محمد جواد ظریف در دیدار با مقامات این کشور آفریقایی درباره وضعیت جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی فلاح زرومی نماینده جامعة المصطفی (ص) روز پنج شنبه گفت: «دکتر ظریف در دیدار با مقام‌های نیجریه از جمله رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت جسمی شیخ ابراهیم زکزاکی، موضوع آزادی ایشان را به عنوان فردی که همه فرقه‌های اسلامی را به حفظ وحدت دعوت کرده است، با جدیت خواستار شد.»

وی گفت وزیر امور خارجه ایران در این دیدارها با یادآوری درباره لزوم معالجه و درمان شیخ زکزاکی، تصریح کرده است آزادی شیخ زکزاکی، به طور قطع اثر ثمربخشی برای مقابله با افراط گرایانی مثل بوکوحرام در نیجریه خواهد داشت.

تصویری آرشیوی از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه

ارتش نیجریه در تاریخ 12 دسامبر 2015 به منزل شیخ زکزاکی و مسجد شیعیان در شهر زاریا در شمال نیجریه حمله کرد و این روحانی برجسته شیعی را که رهبر جنبش اسلامی نیجریه است، دستگیر کرد. نظامیان نیجریه در این حمله وی را به شدت زخمی کردند و 347 تن از پیروانش از جمله 3 تن از پسرانش را کشتند.

ارتش نیجریه علت این حمله را تلاش هواداران شیخ زکزاکی برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه سفر خود به کشورهای غرب آفریقا را آغاز کرد. ظریف در اولین گام در نیجریه با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

ظریف در ادامه سفر خود به غرب آفریقا از کشورهای غنا، گینه کوناکری دیدار و با مقامات این کشورها گفتگو کرده است؛ وی هم اکنون در آخرین گام از سفر خود به آفریقا برای دیدار با مقامات مالی در این کشور به سر می‌برد و روز جمعه به تهران باز خواهد گشت.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku