News   /   گزارش   /   گوناگون

تاجیک‌ها غذای سنتی را به غربی ترجیح می‌دهند

در تاجیکستان خبری از رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود غربی نیست و مردم به غذاهای سنتی خود علاقمند هستند.

تاجیکستان کشوری است که در آن خبری از رستوران‎های زنجیره‌ای غربی مانند مک‌دونالد و پیتزا هات نیست. هومن عابدی، خبرنگار پرس‌‍ تی‌وی در این کشور آسیای مرکزی، از علاقۀ مردم تاجیکستان به غذاهای سنتی خودشان گزارشی تهیه کرده است.

یکی از اموری که به حفاظت از تاجیکستان در برابر فرهنگ‌های وارداتی کمک می‌کند، فرهنگ منحصر به فرد غذایی و سنت‌های غذا خوردن در آن است.

در این کشور آسیای مرکزی، شعبه‌های رستوران‌های مشهور فست‌فودِ غربی را نمی‌‎بینید و فست‌فودی‌های موجود نیز عمدتاً خلوت هستند.

در عوض، هنگام ظهر یا آن‌طور که آن‌ها می‎‌گویند زمان «اَبِد»، رستوران‌های سنتی تاجیکی پر از مشتری هستند. تاجیک‌‎ها به غذاهای سنتی خود بسیار علاقمند هستند و هیچ‌گاه آن را با چیز دیگری عوض نمی‌کنند.

یکی از معروف‌ترین غذاها در تاجیکستان «آش‌پلو» است. این غذای گرم متشکل از برنج، گوشت، هویج، تخم‌مرغ، سیر، زیره و دیگر مواد است. آش‌پلو در تاجیکستان به عنوان یک غذای ملی شناخته می‌شود و مردم واقعاً آن را دوست دارند.

یکی از علاقمندان به این غذا در حال صرف آش‌پلو در یک رستوران سنتی می‌گوید : «این غذا نه فقط در تاجیکستان، بلکه در کل آسیای میانه و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پادشاه غذاها است. خوردن آش‌پلو به عنوان یک غذای بسیار مقوی در میان مردم منطقه بسیار متداول است. در گذشته، این غذا را به سربازان و کسانی که در جبهه‌ها می‌جنگیدند می‎دادند. پس از خوردن این غذا قادر به چند روز مبارزه بودند.»

آش‌پلو، یک غذای ملی در تاجیکستان است.

یکی دیگر از علاقمندان به آش‌پلو نیز می‌‎گوید: «ما دو یا سه بار در هفته برای خوردن آش‌پلو به اینجا (رستوران سنتی) می‌آییم. غذاهای تاجیکی بسیار خوشمزه هستند و من فکر می‌کنم طعم و خاصیت آن‌ها بسیار بهتر از فست‌فودها و غذاهای اروپایی است.»

در سنت غذاخوردن در تاجیکستان، چیزی شبیه به سوپ به عنوان پیش‌غذا سِرو می‌شود که «یاکوم» نامیده می‌شود. پس از آن، غذای اصلی سرو می‌شود که «دویوم» نام دارد.

در تاجیکستان، مانند ایران و دیگر کشورهای آسیایی، کباب یا «شیشلیک» طرفداران زیادی دارد و شیشلیک مرغ، شیشلیک بره و «فرش کباب» بسیار محبوب هستند.

یک مسألۀ جالب دیگر نوشیدنی‌های سنتی است که در تاجیکستان همراه با غذا سِرو می‎شوند. مانند بسیاری از مردم در منطقه، تاجیک‌ها نیز نوشیدنی‎های سرد با غذا نمی‌نوشند و اغلب تقاضای چای سبز با لیمو یا چای سیاه می‎کنند.

آن‌ها به ندرت نوشابه می‎نوشند و «دوغ‌آب» یا  دوغ را ترجیح می‌دهند. نوشیدنیِ محبوب دیگر «کمپوت» یا آب‌میوه است. «کمپوت» آب هلو و زردآلو است. این میوه‎ها، محصولات اصلی باغداری در تاجیکستان هستند.

به طور کلی، فرهنگ مردم تاجیکستان یک فرهنگ سنتیِ برآمده از آداب و رسوم محلی است که تاجیک‌ها از اجداد خود به ارث برده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku