News   /   اروپا

موگرینی: ترکیه توجیهی برای نقض حاکمیت قانون ندارد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا به ترکیه دربارۀ برداشتن گام‌هایی که به قانون اساسی صدمه می‌زند، پس از کودتای نافرجام، هشدار داده است.

فدریکا موگرینی روز دوشنبه (28 تیر) در واکنش به دستگیری بیش از 6 هزار نفر پس از کودتای نافرجامِ بخشی از ارتش ترکیه در سحرگاه شنبه و گزارش‌ها دربارۀ احتمال تغییر قانون ترکیه و گنجاندن مجازات اعدام برای کودتاچیان این اظهارات را بیان کرد.

وی در بدو ورود به اجلاس وزرای خارجۀ اتحادیۀ اروپا که قرار است جان کری، وزیر خارجۀ امریکا نیز در آن حضور داشته باشد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «در آن شب غم‌انگیز ما نخستین کسانی بودیم که از لزوم حفاظت از نهادهای دولتی سخن گفتیم.»

موگرینی در بروکسل، پایتخت بلژیک افزود: «ما امروز می‌گوییم باید از قانون در این کشور (ترکیه) محافظت شود. هیچ بهانه‎ای برای برداشتن گام‎هایی که کشور را از قانون دور می‌کند، وجود ندارد.»

اتریش: احیای مجازات مرگ در ترکیه غیرقابل قبول است

سباستین کورتز، وزیر امور خارجۀ اتریش نیز در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد استفاده از مجازات اعدام در واکنش به کودتای نافرجامِ ترکیه غیرقابل قبول است.

سباستین کورتز، وزیر امور خارجۀ اتریش (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه (27 تیر) اعلام کرد امکان دارد برای مجازات کودتاچیان از مجازات اعدام که از سال 2004 در ترکیه لغو شده است، استفاده کند و گفت دولت این موضوع را در گفت‌وگو با احزاب مخالف مطرح خواهد کرد.

ترکیه به دنبال پیوستن به اتحادیۀ اروپا است، اما احیای مجازات اعدام، این موضوع را منتفی خواهد کرد.

براساس گزارش‌ها قرار است وزرای خارجۀ اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه از اردوغان بخواهند که در برخورد با عاملان کودتای نافرجام در ترکیه به قانون و حقوق بشر احترام بگذارد.

کورتز گفت: «نباید هیچ تصفیه حساب خودسرانه‌ای صورت بگیرد، نباید هیچ مجازات جنایی خارج از چهارچوب حاکمیت قانون و نظام قضائی صورت بگیرد.»

وی همچنین افزود: «اتریش در نشست وزاری خارجه بر  تعیین حدود مشخص برای اردوغان اصرار خواهد کرد.»

وزیر امور خارجۀ اتریش گفت توافق با ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا نباید دلیلی برای عقب‌نشینی سران اروپا از مواضع خود در قبال «ارزش‌های اساسی» باشد.

ترکیه و اتحادیه اروپا اسفند ماه برای کاهش سیل پناهجویانی که از طریق دریای اژه به یونان می‌روند، توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن آنکارا منابع مالی بیشتری برای پناهجویانی که در خاک این کشور زندگی می‌کنند، از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. همچنین در عوض مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود و لغو روادید برای شهروندان ترکیه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku