News   /   گزارش

دهمین سالگرد جنگ 33 روزه لبنان؛ فروپاشی هیمنه نظامی اسرائیل

در سالگرد جنگ 33 روزه لبنان، کارشناسان معتقدند تل آویو این جنگ را با هدف نابودی جنبش مقاومت لبنان به راه انداخت اما عملا هیمنه پوشالی ارتش خود را بر ملا ساخت.

سیزدهم ژوئیه مصادف است با سالگرد جنگ 33 روزه لبنان که اکنون با گذشت یک دهه از تهاجمی که اسرائیل در سال 2006  با هدف نابودی جنبش حزب الله به راه انداخت، یادآور هیمنه پوشالی ارتش اسرائیل است.

علی رزق خبرنگار پرس تی‌وی از بیروت در این باره گزارشی تهیه کرده که متن برگردان آن به شرح زیر است:

در سیزدهم ژوئیه 2006، اسرائیل بمباران لبنان را آغاز کرد که جرقه آغار جنگ 33 روزه بود. همزمان با وقوع این درگیری، مسئولان امریکایی در سخنان خود می‌گفتند که زمان آن رسیده است که خاورمیانه جدید شکل بگیرد. از این رو بسیاری جنگ ژوئیه 2006 را طرح تحت امر دولت بوش با هدف شکست حزب الله قلمداد می‌کنند.

نیکلاس بلاندفورد، مولف و مفسر سیاسی، می گوید: «همیشه این صحبت وجود داشت که پس از حمله به عراق نوبت سوریه است و در آن زمان محصولی سهل الوصول به نظر می‌رسید. این در حالی بود که یک سال از ترور حریری می‌گذشت و سوری‌ها تازه از لبنان خارج شده بودند و به نظرم از دیدگاه دولت بوش چنانچه اسرائیلی‌ها در مصاف با حزب‌ الله پیروز می‌شدند این امر زمینه ساز پیشبرد طرح خاورمیانه جدید بود.»

اما اسرائیلی‌ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده جنگ با حزب الله ناکام ماندند. اسرائیل در این نبرد دست‌کم 120 سرباز خود را از دست داد و حزب الله با پرتاب موشک‌ به عمق اراضی اشغالی شهرهایی نظیر حیفا را هدف قرار داد. اکنون در دهمین سالگرد این جنگ، گادی ایزنکوت رئیس ستاد کل نیروهای نظامی اسرائیل وعده داده که در رویارویی بعدی حزب الله را قاطعانه شکست خواهند داد، وعده‌ای که بسیاری درباره تحقق آن تردید دارند.

تیمور گاکسل، مشاور ارشد سابق نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در لبنان (یونیفیل)، می‌گوید: «اسرائیل توان پرداخت هزینه چنین تخریبی را ندارد. زیرا هر طرحی که داشته باشند هدف اصابت هزاران موشک قرار خواهند گرفت، خب نتیجه چه خواهد شد؟ بنابراین به همین دلیل بحث یک بازدارندگی متقابل در میان است، هر دو طرف به این خطرات واقف هستند بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ یک از طرفین وارد جنگ شود.»

در جنگ 33 روزه تابستان 2006 صدها لبنانی جان خود را از دست دادند، که اکثر آنان غیرنظامی بودند. امروز حزب الله بیش از هر زمان دیگر نیرویی قدرتمند به شمار می‌آید.

یک دهه از جنگ ژوئیه 2006 گذشته و مسئولان اسرائیلی خود می‌گویند حزب الله بزرگترین تهدید است. چنین اعترافی شکست کامل اهداف این جنگ را برجسته می‌کند، شکستی که وجهه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل را دگرگون کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku