دیده‌بان حقوق بشر: هدف عربستان نابودی اقتصاد یمن است

خسارات به جا مانده از حملۀ هوایی عربستان سعودی به یک کارگاه خیاطی در صنعا، پایتخت یمن، در جریان این حمله 2 نفر از جمله یک پسر 14 ساله کشته شده و 15 نفر زخمی شدند. (25 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد به نظر می‌رسد حملات هوایی ائتلاف تحت امر عربستان به کارخانه‌ها در یمن با هدف نابودی اقتصاد این کشور فقیر عربی اجرا می‌شوند.

این سازمان روز دوشنبه (21 تیر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حملات هوایی عربستان علیه کارخانه‌ها و مراکز اقتصادیِ غیرنظامی در یمن نشانگر آن هستند که سعودی‌ها به دنبال وارد آوردن آسیب دیرپا در اقتصاد این کشور هستند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورکِ امریکا مستقر است، گزارشی 59 صفحه‌ای از نتایج تحقیقات خود دربارۀ آن‌چه «حملات غیرقانونیِ به مراکز اقتصادی» در یمن نامیده، منتشر کرده است.

این گروه دیده‏‎بان همچنین خواستار تحقیقات مستقل بین‎‌المللی دربارۀ این حملات مرگبار شده است.

براساس این گزارش که با عنوان «بمب‌باران اماکن کسب و کار» منتشر شده، این سازمان اعلام کرد که به بررسی «17 حملۀ ظاهراً غیرقانونی به 13 مرکز اقتصادی غیرنظامی» پرداخته است که در اثر آن‎ها 130 نفر کشته و 171 تن زخمی شده‌اند.

خسارات به جا مانده از حملۀ هوایی عربستان سعودی به یک کارخانۀ تولید نوشابه در صنعا، پایتخت یمن (9 دی 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این گزارش آمده است که ائتلاف تحت امر عربستان سعودی که کشورهای بحرین، مصر، مراکش، قطر، سودان و امارات متحدۀ عربی نیز عضو آن هستند، «به صورت غیرقانونی به تعداد زیادی از کارخانه‎ها، انبارها و دیگر ساختارهای اقتصادی غیرنظامی در یمن حمله کرده است».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد: «در غیاب تحقیقات معتبر و بی‌طرف در یمن، عربستان سعودی و دیگر اعضای این ائتلاف باید با صورت گرفتن تحقیقات مستقل بین‎المللی در مورد این حملات و دیگر حملات غیرقانونی موافقت کنند.»

براساس اعلام این سازمان بین‌المللی بیش از 2 هزار و 500 نفر در کارخانه‎هایی که عربستان بدان‌ها حمله کرده است، کار می‎کردند و از آن‌جایی که اکثر این کارخانه‌ها به دلیل خسارات وارده تعطیل شده‌اند، صدها کارگر قادر به امرار معاش نیستند.

پریانکا موتاپارتی، محقق ارشدِ این سازمان در این باره گفت: «به نظر می‌رسد تکرار حملات هوایی ائتلاف (عربستان) به کارخانه‌های غیرنظامی در یمن با هدف نابودی دیرپای اقتصاد این کشور در آینده صورت می‌گیرد.»

حملات هوایی عربستان سعودی طی بیش از یکسال گذشته به یمن، موجی از فقر و گرسنگی در این کشور به راه انداخته است. (تصویر کودکی در صنعا، پایتخت یمن/22 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

موتاپارتی افزود: «عربستان سعودی و دیگر اعضای ائتلاف علاقه‌ای به تحقیق دربارۀ حملات غیرقانونی و یا پرداخت غرامت به قربانیانی که جان و مال خود را از دست داده‌اند، نشان نمی‎دهند.»

ماه گذشته سازمان‌های عفو بین‎الملل و دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستند تا در واکنش به کشتار غیرنظامیان در یمن، عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآوردند.

این درحالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اخیراً در پی فشار عربستان و برخی کشورهای عربی نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاهِ ناقضان حقوق بشر کودکان در یمن حذف کرد.

ائتلاف سعودی که حملات مرگبار خود به کشور فقیر یمن را از فروردین ماه سال 1394 و با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور آغاز کرد، تا کنون با بهره‌گیری از تسلیحات پیشرفته و بعضاً ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای باعث مرگ بیش از 9 هزار و 600 نفر شده است.

در این حملات علاوه بر مرگ هزاران نفر، بسیاری از زیرساخت‌های یمن از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها تخریب و زمینۀ گسترش گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در این کشور فراهم شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku