News   /   ايران

روحانی در تماس‌ با سران کشورهای همسایه: ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران عید سعید فطر را به سران کشورهای همسایه تبریک گفت. (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری)

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تماس‌های تلفنی با سران کشورهای همسایه ضمن تبریک عید سعید فطر بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و همچنین ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، دکتر روحانی، روز سه شنبه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت زمینه برای گسترش بیش از پیش روابط تهران – آنکارا در همه زمینه‌ها هموار است.

رئیس جمهور ایران ضمن ابراز تأسف از «جنایت تروریستی اخیر در فرودگاه استانبول» افزود: «تردیدی ندارم اگر دو کشور در کنار هم در برابر این پدیده شوم، حرکت جدی تری داشته باشند، قادریم ریشه های تروریسم را در این منطقه بخشکانیم.»

اردوغان نیز ضمن تأکید بر ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم گفت: «ما می‌توانیم با همکاری هم تروریسم را از بین ببریم و تقویت همکاری نهادهای ذیربط دو کشور در این عرصه ضروری است.»

دور اندیشی در منطقه حساسِ خلیج‌فارس

روحانی در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز گفت کشورهای منطقه حساس خلیج‌فارس باید با حکمت و دوراندیشی عمل نمایند.

رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه باید مشارکت در منطقه و جهان، جای رقابت را بگیرد، افزود تهران علاقه‌مند است روابط خوب و برادرانه‌ای با همه کشورهای مسلمان داشته باشد.

امیر قطر نیز با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران گفت: «تقویت همکاری میان ایران و قطر و کشورهای منطقه خلیج فارس، به نفع دو ملت ایران و قطر و تحکیم پایه های صلح و دوستی در منطقه است.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران عید سعید فطر را به سران کشورهای همسایه تبریک گفت. (عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری)

تروریسم، خطری جهانی

رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز تروریسم را خطری جهانی دانست و گفت تهران همواره در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و تقویت روابط دو کشور به نفع منطقه است.

العبادی نیز خواهان توسعه همکاری‌ها با تهران در همه زمینه‌ها شد و گفت دورنمای روابط دو کشور بسیار روشن و امیدوار کننده است.

نخست وزیر عراق ضمن قدردانی از حمایت های ایران افزود: «این تروریسم بخشی از حرکت تکفیری است که اسلام غیرواقعی را ترویج می‌کند که متاسفانه برخی‌ها در منطقه نیز از آن حمایت می‌کنند.»

حمایت ایران از دولت افغانستان

روحانی در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ضمن تبریک عید سعید فطر، گروه‌های تروریستی را در افغانستان خطری برای منطقه توصیف کرد و گفت: سیاست اصولی ایران، حمایت همه جانبه از دولت مرکزی افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان هم ضمن تأکید بر عزم کابل برای توسعه و تقویت همکاری‌ها با ایران گزارشی از تازه‌ترین تحولات افغانستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و تقویت پایه‌های امنیتی و دفاعی در کشورش ارائه داد.

اراده قوی برای توسعه همکاری‌ با جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور ایران همچنین در گفتگوی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفت اراده قوی دو دولت و عشق و علاقه دو ملت، پایه‌های مستحکمی برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط تهران – باکو است.

آقای علی‌اف نیز گفت: باکو مصمم است روابط خود را در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، ترانزیت و حمل و نقل با جمهوری اسلامی ایران گسترش و تعمیق دهد.

همکاری‌های بازرگانی با ترکمنستان

دکتر روحانی در تماس تلفنی با قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان نیز گفت: حجم مبادلات بازرگانی دو کشور باید به 60 میلیارد دلار طی دوره 10 ساله برسد.

رئیس جمهوری ترکمنستان نیز با تأکید بر جایگاه و اهمیت ارزشمند  مسیر ترانزیتی ترکمنستان از طریق  ایران به خلیج فارس تاکید کرد: «ما مصمم به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.»

بردی محمد اف همچنین از حضور و فعالیت بیشتر شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در کشورش استقبال کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku