News   /   اروپا

اگر ضاربِ نماینده انگلیسی مسلمان بود...

حضور نیروهای پلیس در محل قتل نماینده پارلمان انگلیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جو کاکس، نماینده پارلمان انگلیس که از فعالان ضد جنگ و حقوق پناهجویان بود، در حمله یک فرد افراطی کشته شده است.

مرگ کاکس و نحوه پوشش رسانه ای آن سوالاتی را درباره برخورد دوگانه رسانه‌های جریان اصلی درباره حملات تروریستی در غرب برانگیخته است. برخی بر این باورند که رسانه‌های غربی از حملات تروریستی به منظور اشاعه اسلام ستیزی استفاده می‌کنند.

در همین رابطه نرگس مبلغی روزنامه نگار بریتانیایی در لندن یادداشت زیر را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است:

اگر روز گذشته یک «مسلمان» با فریاد «الله اکبر» در خیابان به نماینده پارلمان انگلیس حمله می‌کرد، واکنش رسانه‌های غربی چه بود؟

رسانه‌ها برنامه‌های عادی خود را قطع می‌کردند و این حادثه را از اولین ساعات رخداد آن، کاملا پوشش می‌دادند.

رسانه‌ها حقایق را بررسی نمی‌کردند، آنها سیاست مداران و پلیس را با سوالاتی بمباران می‌کردند، آنها کوچک‌ترین اطلاعات را غربال می‌کردند تا پوشش خبری مستمر خود را تکمیل کنند. 

زمانی که یک مرد دیوانه سفید پوست فریاد می‌زند «اول بریتانیا»، شاهد هستیم که رسانه‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا این موضوع را خلاف واقعیت نمایش دهند.

گزارش شاهدان عینی به ندرت پخش می‌شود و فقط از عبارت حمله استفاده می‌شود. رسانه‌ها مرتب تکرار می‌کنند که «باید به پلیس اجازه داد تا کار خود را انجام دهد» و آنها حتی به عامل این حمله اشاره‌ای نمی‌کنند چه برسد به اینکه سوالی مستقیم از سیاست مداران در این زمینه پرسیده شود.

و در واقع این همان کار درستی است که باید در چنین مواقعی انجام شود. امیدوارم رسانه‌ها همین رویه را در همه حوادث در پیش بگیرند. زیرا براساس استانداردهای خودشان، اگر این شخص احیانا «محمد» نام داشت و احیانا احتمال داده می‌شد که «داعشی» است، اکنون دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال توضیح درباره «شدیدترین حمله به دموکراسی ما در این نسل» بود و خبرهای فوری از وقوع حمله تروریستی خبر می‌دادند؛ نام ضارب، تصویر و همه اطلاعات ریزی که امکان داشت درباره وی پیدا شود، در صفحه‌های تلویزیونی حک می‌شد.

جو کاکس نماینده پارلمان انگلیس که در حمله فرد مسلح کشته شد.

در حقیقت فکر می‌کنم خویشتنداری بهترین کار است. اما رسانه‌ها (و سیاست مداران) این کار را انجام نمی‌دهند زیرا این کار درستی است؛ آنها این رویه را در پیش نمی‌گیرند زیرا این رویه مناسب شرح روایت آنها از موضوع نیست.

ای کاش هراس افکنی وجود نداشت؛ ای کاش اسلام هراسی وجود نداشت؛ و ای کاش لفاظی‌های زننده علیه پناهجویان وجود نداشت و اروپا کشور ما (انگلیس) را به این نقطه نرسانده بود؛ اما به واقع وجود دارد و همه این موارد موجب ایجاد نفرت زیادی در جامعه شده است.

انکار این موضوع کار بیهوده‌ای است زیرا این نفرت در واقع ایفای نقش می‌کند و موجب وقوع چنین حوادثی می‌شود و در حالی که رسانه‌ها دیگر نمی‌توانند آشکارا به صورت جانبدارانه عمل کنند، به ما می‌گویند که چنین اتفاقی روی داده است.

بله یک مرد دیوانه دیگر اقدامی وحشتناک انجام داده است اما کمکی نمی‌توانم بکنم جز اینکه با ناامیدی به این موضوع نگاه کنم و فکر کنم که این مرگ شوکه کننده، خشن و در نهایت واقعیتی غیرضروری از نحوه عملکرد ما در قبال برخی مسائل بوده است.

جو کاکس 41 ساله، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس که عصر پنج شنبه برای نشستی در نزدیکی شهر لیدز آماده می‌شد، از سوی یک فرد مهاجم، هم با چاقو و اسلحه گرم مورد حمله قرار گرفت. پس از این حمله، وی به بیمارستان منتقل شد با این حال ساعاتی بعد بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku