News   /   اروپا

ناتو: روسیه نیروها خود را از اوکراین خارج کند

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از روسیه

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از روسیه خواست نیروها و ادوات نظامی خود را از اوکراین خارج کند و دست از حمایت «جدایی طلبان طرفدار مسکو» بردارد.

استولتنبرگ، روز چهارشنبه پس از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت: «روسیه باید حمایت از شبه نظامیان (در اوکراین) را متوقف، نیروها و تجهیزات نظامی خود را از خاک اوکراین خارج کند.»

دبیر کل ناتو افزود این ائتلاف به رهبری امریکا به حمایت از دولت اوکراین ادامه خواهد داد و هرگز «الحاق غیرقانونی و نامشروع کریمه» به فدراسیون روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

استولتنبرگ گفت: «در پاسخ به اقدامات روسیه، ناتو در حمایت از اوکراین گام‌هایی برداشته است. سطح تعامل سیاسی و عملی ما از سال 2014 بی‌سابقه است.»

دبیر کل ناتو ضمن محکوم کردن حضور نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه، همچنین مسکو را به حمایت از مخالفان اوکراین با ارائه مشاوره و ارسال تجهیزات نظامی در مناطق مرزی این کشور متهم کرد.

راه اندازی سامانه موشکی ناتو در پایگاه نظامی رومانی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ناتو اخیرا چند رزمایش نظامی در اروپای شرقی و نزدیک مرزهای روسیه برگزار کرده و قصد دارد حضور نظامی خود را در این مناطق تقویت کند.

دبیرکل ناتو، روز دوشنبه گفته بود، این سازمان در راستای تقویت توان دفاعی خود در مقابل روسیه طی روزهای آتی بر سر اعزام چهار گردان از نیروهای چند ملیتی به کشورهای حوزه بالتیک و لهستان توافق خواهد کرد.

استولتنبرگ افزود: «استونی، لتونی، لیتوانی [در همسایگی روسیه] و لهستان چهار عضو ناتو هستند که بیش از دیگران تهدید روسیه را احساس می کنند که مواضع هر یک با استقرار یک گردان چند ملیتی قوی، تقویت خواهد شد.»

روسیه نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرده است اقداماتی متقابل در برابر این طرح ناتو انجام خواهد داد.

ولادیمیر کومویِدوف، رئیس کمیته دفاعی دوما (مجلس سفلای پارلمان روسیه)، روز سه شنبه در مصاحبه با آژانس خبری اینترفکس گفت: «قطعا ما مرعوب چهار گردان نخواهیم شد. از آنجایی که ارتش ما در حال حاضر متفاوت از آن چیزی است که بیست سال پیش بود، این نیروها هیچ خطری برای روسیه ندارند.»

تصویری از نظامیان ناتو در رزمایش اخیر این ائتلاف نظامی در شمال غرب لهستان

روابط مسکو و ناتو از سال 2014 در پی اختلاف نظر بر سر بحران اوکراین تیره شده است.

کرملین تقویت حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهای روسیه را «تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین المللی» دانسته است.

پیشتر نیز ناتو در جهت گسترش حضور نظامی خود در مناطق شرق اروپا سند عضویت مونته نگرو در این سازمان نظامی را امضا و از پیوستن گرجستان، مقدونیه و بوسنی هرزگوین به ناتو استقبال کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku