News   /   آفريقا

اعضای اوپک بر سر سقف تولید نفت توافق نکردند

نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، 13 خرداد 1395 (عکس از شانا)

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نتوانستند بر سر سقف تولید نفت به توافق برسند.

عبدالله البدری، دبیر کل اوپک گفت توافق بر سر تعیین سقف تولید نفت در نشست پنجشنبه اعضای اوپک حاصل نشد و به این معنی است که تولید نفت اوپک بدون محدودیت رسمی ادامه می‌یابد.

البدری حصول چنین توافقی را «بسیار دشوار» دانست و افزود: «در حال حاضر مقدار تولید کنونی ما در بازار، معقول و منطقی است، بازار در حال پذیرش آن است و قیمت‌ها در حال حرکت است.»

اوپک حدود یک سوم نفت جهان را تامین می کند. اعضای این سازمان در نشست 13 آذر 1394 تصمیم گرفت با وجود کاهش شدید بهای نفت، سقف تولید خود را روی 30 میلیون بشکه در روز ثابت نگهدارد.

با این حال اوپک به این سقف تولید پایبند نبوده و گفته شده کل تولید آن به حدود 32 میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش‌ها، عربستان با تولید ١٠ میلیون و ١٢٥ هزار بشکه در روز بزرگترین تولید کننده و عراق و ایران به ترتیب با تولید روزانه چهار میلیون و ٣٥٤ و سه میلیون و ٤٥١ هزار بشکه در روز دومین و سومین تولیدکننده نفت این سازمان هستند.

ایران که پس از لغو تحریم‌ها به بازار نفت بازگشته محدود نگهداشتن تولید نفت خود را همانند دوران تحریم، غیرعادلانه می‌داند و به دنبال سهم خود به اندازه دوران قبل از تحریم است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پیش از آغاز  نشست افتتاحیه اوپک در جمع خبرنگاران گفته بود: «به نظر من سقف تولید اوپک بدون سهمیه بندی معنا ندارد؛ این سقف قابل کنترل نیست و امکان نظارت بر آن وجود ندارد؛ بدون سهمیه بندی کشوری، چگونه می توانیم این سطح تولید را کنترل و نظارت کنیم؟»

انتخاب دبیر کل جدید اوپک

در نشست پنجشنبه اوپک در وین همچنین محمد بارکیندو، کاندیدای نیجریه با اجماع کشورهای عضو این سازمان به عنوان دبیر کل جدید این سازمان برگزیده شد.

به گزارش شانا، اعضای اوپک سرانجام در نشست یکصد و شصت و نهم این سازمان برای انتخاب دبیرکل به اجماع رسیدند و محمد بارکیندو از نیجریه را به عنوان دبیرکل جدید این سازمان انتخاب کردند.

محمد بارکیندو، دبیر کل جدید اوپک

 بارکیندو که مدت کوتاهی ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را بر عهده داشته، در این پست دارای تجربه است و در سال ٢٠٠٦ به عنوان دبیر کل موقت اوپک ایفای نقش کرده است.

انتخاب دبیرکل جدید به دلیل اختلافات به معضلی برای این سازمان تبدل شده بود و عدم اجماع اعضا برای انتخاب دبیر کل جدید باعث شد دوره دبیر کلی عبدالله سالم البدری، دبیر کل لیبیایی اوپک به درازا کشیده شود.

بر اساس روال عادی، البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢٠١٣ از این مسئولیت کنار می رفت، اما عملا تاکنون دوره مسئولیت وی بارها تمدید شد.

با توجه به سازوکار تصمیم گیری در اوپک برای انتخاب دبیرکل جدید، همه ١٣ عضو این سازمان باید بر سر یک کاندیدا اجماع کنند.

بارکیندو از نیجریه، ماهندرا سیره گار از اندونزی و علی رودریگز از ونزوئلا کاندیداهای اصلی برای احراز پست دبیر کلی بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku