News   /   ايران

سند رایزنی‎های سیاسی میان تهران و ورشو به امضاء رسید

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (وسط) در کنار ویتولد واشچیکوفسکی، همتای لهستانی‌اش (راست تصویر) سند همکاری امضاء کردند. (9 خرداد 1395- عکس از ایرنا)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران و همتای لهستانی‌اش در ورشو، پایتخت این کشور سند رایزنی‎های سیاسی را به منظور افزایش همکاری‌های دو جانبه امضاء کردند.

ظریف که از روز یکشنبه (9 خرداد) سفر خود را به کشورهای حوزۀ شمال و شرق اروپا آغاز کرده است، در لهستان با ویتولد واشچیکوفسکی، همتای لهستانی خود دیدار کرد.

براساس گزارش رسانه‌ها، سند رایزنی‎های سیاسی میان تهران و ورشو چارچوبی برای برقراری رایزنی‌های منظمِ دو جانبه با هدف ایجاد زمینۀ همکاری‎های آتیِ دو کشور در حوزه‎های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا شامگاه یکشنبه و پس از امضای این سند مقامات ایران و لهستان در ضیافت شامی به مذاکره در بارۀ حوزه‎های مختلف همکاری اقتصادی ایران و لهستان از جمله انرژی و روابط بانکی پرداختند.

در دیدار ظریف و واشچیکوفسکی همچنین در خصوص مسائل بین‌المللی از جمله بحران‌های منطقۀ غرب آسیا و پناهجویان بحث و تبادل نظر شد.

ایران به دنبال مبادلات میلیاردی با لهستان

وزیر امور خارجۀ ایران پس از امضای سند رایزنی در جمع خبرنگاران گفت: «بخش خصوصی موتور همکاری‌های اقتصادی دو کشور است و اطمینان دارم رسیدن به حجم مبادلات میلیاردی، کاملا در دسترس است.»

ظریف افزود: «ایران و لهستان زمینه‌های همکاری مناسبی دارند، تاریخ دو کشور زمینه‎های خوبی ایجاد کرده تا مردم ما به آینده امیدوارتر باشند ... مردم لهستان به یاد دارند در دورانی که به خاطر دشواری‌هایشان میزبان آن‌ها بودیم، سابقۀ خوبی از هنر، توانمندی و پشتکار را به یادگار گذاشتند.»

دیدار وزرای خارجۀ ایران و لهستان در ورشو (9 خرداد 1395- عکس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجۀ ایران)

وی با اشاره به توافق همکاری در زمینه‎های امنیتی با لهستان که وزیر کشور ایران هفتۀ گذشته امضاء کرد، گفت: «خوشحالم که علاوه بر مذاکرات دو جانبه، همراه با هیأت بلندپایه بخش خصوصی به لهستان آمدم ... ما زمینه‌های همکاری برای ایجاد ثبات و امنیت در دنیای پیرامونی خود، همین طور امکان همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف اقتصادی داریم.»

واشکوچیکوفسکی: ایران نبود، تمدن ما پیشرفت نمی‌کرد

ویتولد واشکوچیکوفسکی نیز در حضور خبرنگاران ایران را کشور مهم در عرصۀ بین‌المللی توصیف کرد و گفت: «اگر ایران نبود، تمدن ما نمی‎توانست چنین پیشرفتی داشته باشد.»

وی «جایگاه مهم ایران در منطقۀ خاورمیانه» را عاملی برای اهمیت همکاری سیاسی و اقتصادی با تهران دانست و گفت: «ایران نه تنها کشوری مشکل‎زا نیست بلکه در برطرف کردن مشکلات نقش مهمی ایفا می‎‏کند. بسیار خوشحالم که پس از تحریم و محرومیت‌‎هایی که اعمال شد، ایران به عرصۀ بین‎المللی بازگشته و به عنوان عامل مهم نقش‌آفرینی می‌کند.»

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران در بدو ورود به ورشو، پایتخت لهستان (9 خرداد 1395- عکس از پرس تی‌وی)

حمایت از بخش خصوصی در سفرهای اروپایی ظریف

وزیر امور خارجۀ ایران که در سفری چهار روزه‎‌ از کشورهای لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی دیدار می‌کند، در بدو ورود به ورشو در جمع خبرنگاران گفت: «در این سفر یک برنامه ترکیبی از گفت‌و‎گوهای سیاسی با چهار کشور صورت می‌گیرد و شورای روابط اقتصادی با حضور جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور تشکیل خواهد شد.»

وی با اشاره به این‌که این جلسات با حضور صاحبان صنایع، مسئولان سیاسی و بانکی این کشورها تشکیل می‌شود، افزود: «دولت وظیفه خود می داند از بخش خصوصی حمایت کند، این به عنوان سیاست پایدار کشور بر مبنای سیاست‎های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.»

وزیر امور خارجۀ ایران مهم‎ترین برنامۀ افزایش مناسبات اقتصادی در پسا برجام را حمایت از بخش خصوصی دانست و گفت: «بخش خصوصی موتور اقتصاد کشور و موتور روابط دو جانبه با همه کشورها است.»

ظریف با بیان اینکه در این سفرها مسایل منطقه‎ای نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: «در همایش هلسینکی (پایتخت فنلاند) دربارۀ افراط گرایی در منطقه سخن خواهم گفت و در سوئد نیز درباره این که چطور می‌توان از تجربه مذاکرات هسته‎ای برای شرایط منطقه استفاده کرد، تبادل نظر خواهیم داشت.»

وزیر امور خارجۀ ایران اظهار امیدواری کرد تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای که در این سفرها شکل می‌گیرد برای منافع ملی و همکاری‌های اقتصادی کمک‌کننده باشد.

قرار است ظریف پس از لهستان، به کشورهای فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر کند. در این سفرها، 60 فعال اقتصادی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر امور خارجۀ ایران را همراهی می‌کنند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku