News   /   آسيا

کره شمالی خواهان برقراری تماس مقدماتی با کره جنوبی شد

سربازان کره شمالی در یک مراسم رژه در میدان کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ شرکت کرده‌اند. (18 مهر 1394 عکس: آسوشیتدپرس)

وزارت دفاع کره شمالی در آستانه آغاز مذاکرات نظامی پیونگ یانگ- سئول از تمایل این کشور برای «برقراری تماس مقدماتی» با کره جنوبی خبر داد.

تلویزیون دولتی کره شمالی با انتشار بیانیه وزارت دفاع این کشور تاکید کرد: «ما پیشنهاد می‌کنیم برای آغاز مذاکرات مقامات نظامی در زمان مشخص شده و مطلوب دو طرف در اواخر ماه  می یا اوایل ماه ژوئن با یکدیگر تماس مقدماتی داشته باشیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است تماس مقدماتی پیشنهاد شده در آستانه برگزاری مذاکرات نظامی بین دو کره برقرار می‌شود و می‌‌تواند پیشاپیش مانع بروز جنگ دوم بین دو کشور شود.»

پیشنهاد گفتگوی نظامی را نخستین بار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه جاری میلادی در سخنانی در کنگره حزب کارگر (حزب حاکم کره شمالی) مطرح کرد. کره جنوبی این پیشنهاد را رد کرد.

پیونگ یانگ روز جمعه (31 اردیبهشت) بار دیگر پیشنهاد خود را تکرار کرد که مجددا با مخالفت سئول مواجه شد.

کره شمالی روز شنبه (1 خرداد) بار دیگر پیشنهاد برگزاری دیدار مقدماتی بین دو کشور را مطرح کرد.

در بیانیه پیونگ یانگ آمده است: «این یک مساله فوری است که مستقیما به حیات ملت کره ارتباط دارد تا به وسیله آن تنش نظامی خنثی و پیشاپیش از بروز جنگ دوم در کره جلوگیری شود.»

این در حالی است که کره جنوبی اعلام کرده تنها به شرطی با کره شمالی مذاکره می‌کند که پیونگ یانگ برای خلع سلاح زرادخانه هسته‌ای خود گام‌های عملی بردارد.

کره شمالی بارها این خواسته را رد کرده و می‌گوید موضوع زرادخانه هسته‌ای این کشور قابل مذاکره نیست.

رهبر کره شمالی در ماه می (اردیبهشت/خرداد) از تداوم تلاش‌های پیونگ یانگ برای تقویت توانمندی‌های اقتصادی و نظامی این کشور پرده برداشت.

تصویر آرشیوی از سربازان کره شمالی که در مراسم رژه‌ای که به مناسبت شصتمین سالگرد متارکه جنگ بین دو کره در پیونگ یانگ برگزار شد به سوی کیم جونگ اون، رهبر این کشور نگاه و بسته‌هایی با نماد هسته‌ای را حمل می‌کنند. (عکس: آسوشیتدپرس)
تصویر آرشیوی از سربازان کره شمالی که در مراسم رژه‌ای که به مناسبت شصتمین سالگرد متارکه جنگ بین دو کره در پیونگ یانگ برگزار شد به سوی کیم جونگ اون، رهبر این کشور نگاه و بسته‌هایی با نماد هسته‌ای را حمل می‌کنند. (عکس: آسوشیتدپرس)

وی افزود: «تا زمانی که تهدیدهای هسته‌ای امپریالیست‌ها و اقدامات مستبدانه آنان وجود داشته باشد ما نیز به طور مستمر در مسیر راهبردیِ پیشبرد سازندگی اقتصادی گام برمی‌داریم» و به طور همزمان توانایی تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از خود را «از لحاظ کیفی و کمی» گسترش خواهیم داد.

کره شمالی سال 2005 خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد. پیونگ یانگ از آن زمان تا کنون 4 بار تسلیحات اتمی ساخت خود را آزمایش کرده است.

کره شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی» پیونگ‌یانگ می‌داند.

روابط دو کره پس از جنگی سه ساله که از 1950 تا 1953 ادامه داشت، همچنان پرتنش است و دو کشور به لحاظ حقوقی در وضعیت جنگ هستند. تنش‌ها بعد از چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در دی ماه 94 و آغاز رزمایش مشترک واشنگتن و سئول شدیدتر شده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku