News   /   ايران

هشدار کنگره امریکا به بوئینگ برای معامله با ایران

نمایندگان کنگره امریکا به شرکت بوئینگ درباره همکاری با ایران هشدار داده اند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندگان کنگره امریکا با احضار مدیران شرکت هواپیماسازی بوئینگ، به آنها درباره هر گونه ورود به بازار ایران هشدار داده‌اند.

پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد، 3 نماینده مجلس نمایندگان ایالت واشنگتن، یکی از مهمترین پایگاه‌های شرکت بوئینگ، روز جمعه در نامه‌ای به این شرکت، خواستار دیدار با سران آن شدند.

این هشدار پس از آن صادر شد که مقامات بوئینگ ماه گذشته به تهران سفر و درباره فروش هواپیما به ایران با مقامات تهران گفتگو کردند.

بوئینگ تلاش دارد با ورود به بازار ایران با شرکت ایرباس فرانسه رقابت کند؛ در پی اجرایی شدن برجام در تاریخ 26 دی 1394 و سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به فرانسه، قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از 25 میلیارد دلار در کلاس‎های مختلف به امضای مقامات دو کشور رسید. این قرار‎داد قرار است در سه ماهه اول سال 1395 نهایی شود.

این گزارش می‌افزاید، کتی مک موریس راجرز، دیو ریچرت و دن نیوهاوس 3 نماینده جمهوری خواه ایالت واشنگتن روز جمعه همچنین نامه هشدار آمیز مشابهی به شرکت ایرباس ارسال کردند.

در این نامه آمده است: «ما این نامه را به منظور ابراز نگرانی جدی درباره فروش هواپیما، قطعات و دیگر خدمات مرتبط با هواپیما به ایران نوشتیم.»

آنها در این نامه مدعی شدند: «ایرباس پیشتر تجارت با ایران را شروع کرده است و بوئینگ با دولت (باراک اوباما) همکاری می‌کند تا فروش خود در ایران را آغاز کند، این یک رویه بسیار خطرناک است که شرکت‌های غربی را فرا گرفته است.»

براساس این گزارش، دولت اوباما اخیرا کمپینی عمومی را به منظور تشویق شرکت‌های امریکایی و اروپایی برای تجارت با ایران آغاز کرده است.

ناوگان هواپیمایی ایران هم اکنون متشکل از 248 هواپیمای مسافربری با متوسط سن 20 سال است که حدود 100 فروند از آنان به علت نبود قطعات برای تعمیر، زمین گیر شده است.

هواپیمای سالخورده بوئینگ 747 در فرودگاه مهرآباد تهران (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفته مقامات، ایران برای نوسازی ناوگان هواپیمایی خود به حدود 500 فروند هواپیما نیاز دارد.

نامه هشدار آمیز به این شرکت هواپیماسازی در حالی ارسال شده است که بوئینگ تنها شرکت امریکایی نیست که برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده است و شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر جنرال الکتریک به دنبال استفاده از فرصت‌های تجاری دوران پسابرجام در ایران هستند.

ماه گذشته مقامات ایرانی اعلام کردند شرکت بوئینگ پیشنهاد فروش و ارائه خدمات پس از فروش مدل‌های جدید هواپیماهای 737، 777 و 787 را به ایران مطرح کرده است.

اوایل بهمن ‌ماه 1394 اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد تهران قصد دارد بیش از یکصد فروند هواپیما از شرکت بوئینگ خریداری کند.

گفتنی است، پیشتر در اواسط اردیبهشت ماه 1395 نیز 3 نماینده جمهوری خواه ایالت ایلینوی امریکا با ارسال نامه‌ای مشابه به شرکت بوئینگ، خواستار اجتناب این شرکت از هر گونه معامله یا عرضه خدمات به ایران شده بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku