News   /   آسيا

روز به قدرت رسیدن رحمان در تاجیکستان تعطیل رسمی اعلام شد

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با امضای حکمی، روز به قدرت رسیدن خود را در این کشور منطقه آسیای مرکزی تعطیل رسمی اعلام کرد.

متمم قانون اساسی تاجیکستان که ماه گذشته بدون هیچ مخالفتی در پارلمان به تصویب رسیده بود، با امضای رحمان ماهیت قانونی پیدا کرد و از این پس همه ساله روز شانزدهم نوامبر به عنوان «روز ریاست جمهوری» در تقویم این کشور ثبت شده و به منظور برگزاری جشن های ملی تعطیل رسمی است.

این تاریخ به مناسبت 16 نوامبر 1992 (25 آبان 1371) و تاریخی که رحمان به عنوان رئیس پارلمان تاجیکستان انتخاب شد، تعیین شده است. رحمان در سال 1994 و در حین جنگ‌های داخلی در تاجیکستان به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد و این کشور را به سوی صلح و پایان جنگ‌های داخلی در سال 1997 پیش برد.

همچنین قرار است مردم تاجیکستان در همه پرسی روز 22 می (2 خرداد) درباره تغییرات قانون اساسی و حضور نامحدود رحمان در پست ریاست جمهوری این کشور رای خود را به صندوق  بیاندازند.

تصویری از حضور مردم تاجیکستان پای صندوق های رای در انتخابات پارلمانی؛ 11 اردیبهشت 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حالی که به گفته مقامات تاجیکستان، رحمان از حمایت گسترده مردمی سود می‌برد، برخی از مخالفان، وی را «حاکمی فاسد و ظالم» عنوان می‌کنند.

در سال 2003 میلادی قانون اساسی تاجیکستان که ریاست جمهوری یک فرد را تنها به دو دوره پنج ساله محدود می‌‎کرد، تغییر داده شد تا رحمان بتواند برای سومین بار در انتخابات شرکت کند.

در سال 2013 نیز بار دیگر قانون برای رحمان تمایز قائل شد و وی برای بار چهارم، این بار برای یک دوره هفت ساله رئیس جمهور تاجیکستان شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku