News   /   اروپا

آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ نقض شد

تصویری از آتش توپخانه نیروی نظامی ارمنستان به سمت مواضع نیروهای آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ (15 فروردین 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با از سرگیری درگیری، آتش بس منطقه مورد مناقشه قره باغ را نقض کرده‌اند.

روز شنبه (18 اردیبهشت)، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد، نیروهای مسلح ارمنستان در 24 ساعت گذشته، در خط تماس با نیروهای مسلح آذربایجان در منطقه درگیری،  122 بار آتش بس را نقض کرده‌اند.

آذربایجان و ارمنستان ماه گذشته (فروردین)، بعد از چند روز درگیری مرگبار بر سر منطقه قره باغ، با فشار روسیه درباره آتش بس به توافق رسیدند.

این در حالی است که وزارت دفاع آذربایجان روز شنبه اعلام کرده است، نیروهای ارمنستان مواضع آذربایجان را از دو جبهه، هم از قلمرو ارمنستان و هم از منطقه مورد مناقشه هدف گلوله قرار داده اند.

در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است: «در ارتباط با اوضاع عملیاتی، نیروهای مسلح آذربایجان 123 بار از سوی مواضع مقابل، هدف حمله قرار گرفته‌اند.»

ایروان پیش از این ادعا کرده بود، نیروهای آذربایجان در ساعات اولیه روز شنبه آتش بس در مرز ارمنستان را نقض کرده‌اند.

نظامیان ارمنستان و آذربایجان در اوایل آوریل، با استفاده از تانک، توپخانه و دیگر تسلیحات نظامی با یکدیگر درگیر شدند که سطح آن از زمان پایان جنگ جدایی طلبانه در سال 1994 تاکنون، بی سابقه بود.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، در این درگیری ها بیش از 70 نفر از هر دو طرف شامل نظامیان و غیرنظامیان کشته شدند.

به رغم آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان که با میانجیگری روسیه برقرار شد، درگیری‌های پراکنده میان این دو کشور همسایه همچنان ادامه داشته است.

منطقه قره باغ که در جمهوری آذربایجان قرار دارد، بعد از جنگ مرگبار سه ساله که در سال 1994 پایان یافت، تحت کنترل نظامیان ارمنستان و شبه نظامیان بومی ارمنی تبار قرار دارد.

هشدار جمهوری آذربایجان به ارمنستان

این تحولات در حالی صورت می گیرند که مقامات دولت جمهوری آذربایجان روز جمعه به ارمنستان هشدار دادند در صورت عدم پایبندی ارمنستان به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، «استفاده از زور برای اعاده حاکمیت ملی در تمام خاک جمهوری آذربایجان، غیرقابل اجتناب خواهد بود.»

پیشتر نیز «ارکادی تر تادوسیان»، ژنرال ارتش ارمنستان،  هم زمان با تشدید تنش در خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ، به ارعاب و تهدید جمهوری آذربایجان با سلاح های کشتار جمعی پرداخته بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku