News   /   ايران

ایران و آلمان در مسیر تقويت همكاری‌های اقتصادی

ایران و آلمان برای تقویت همکاری های اقتصادی، پنج تفاهم نامه امضا کردند. (عکس از مهر)

علی رغم لغو سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران، نمایندگان دو کشور روز سه شنبه 5 تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی امضا کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه‌های اقتصادی روز سه شنبه در نشست همكاری فعالان اقتصادی دو كشور در محل وزارت اقتصاد امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی، معاون وزير اقتصاد و رئيس سازمان سرمايه‌گذاری و كمك‌های اقتصادی و فنی ايران و اوه بك مير، معاون وزير امور اقتصاد و انرژی آلمان تفاهم‌نامه تقويت همكاری‌های اقتصادی دو كشور را امضا كردند.



چهار يادداشت تفاهم همكاری ديگر نيز بين اتاق بازرگانی ايران و موسسه خدمات مشاوره‌ای آلمان، آزمايشگاه ملی نقشه برداری مغز دانشگاه تهران و بخش پزشكي شركت زيمنس آلمان، شركت زيمنس آلمان در خصوص فولاد و ماشين آلات صنعتي با طرف ايراني و شركت «لينده» آلمان با شركت صنايع گاز ايران به امضا رسيد.

نامه وزیر اقتصاد آلمان به بانک‌ها جهت همکاری با ایران

در همایش تجاری مشترک ایران و آلمان که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، معاون وزیر امور اقتصاد و انرژی آلمان از نامه وزیر اقتصاد آلمان به بانک‌های این کشور برای توسعه همکاری با ایران خبر داد.

اوه بك مير، معاون وزير امور اقتصاد آلمان (وسط) و محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد ایران (چپ)

بک میر افزود: «در اینجا بار دیگر از بانک‌های آلمانی می خواهم از فرصت فراهم آمده پس از برجام، برای توسعه روابط و همکاری با بانک‌های ایرانی نهایت استفاده را ببرند.»

وی ابراز امیدواری کرد با تضمین «بیمه هرمس»، بانک‌های آلمانی هر چه سریع‌تر درباره تجدید و توسعه روابط بین بانکی با ایران فعال شوند.

وی همچنین گفت: «آلمان خود را نه به عنوان یک شریک موقت که همکار بلند مدت ایران می‌داند و به همین سبب آماده انتقال دانش فنی و توسعه روابط اقتصادی و مالی با صنایع و فعالان تجاری ایران است.»

بک میر در ادامه گفت تصمیم آلمان برای همکاری صنعتی، تجاری و اقتصادی با ایران، «نه تنها صنایع بزرگ، بلکه صنایع کوچک و متوسط را نیز شامل می شود».

معاون وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به اینکه پیش از این، مشکل اصلی در توسعه  همکاری های دوجانبه ایران و آلمان، محدویت‌های مالی و بانکی بوده است گفت «با امضای برجام، این محدودیت ها برداشته شد».

خزاعی نیز در این دیدار درباره از سرگیری روابط تجاری ایران با بیمه هرمس و افزایش سقف همکاری‌ها تا ۷ میلیارد یورو سخن گفت. خزاعی با بیان اینکه مشکلات مربوط به بدهی های گذشته به بیمه هرمس حل شده است، افزود: «به دلیل مشکلات تحریم، پرداخت بخشی از بدهی‌ها به تعویق افتاده بود که طی چند روز گذشته و با مذاکرات صورت گرفته بین هیات ایرانی و آلمانی این مشکلات حل شده و توافقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.»

وی افزود: «بیمه هرمس که نقش فعالی در پوشش بیمه ای و تامین منابع مالی برای صنایع و پروژه های اقتصادی ایران داشت، تا چند سال قبل از تحریم ۵.۵ میلیارد یورو پوشش بیمه ای برای فعالیت های ایران فراهم می کرد اما با مذاکرات اخیر پیش بینی می شود، حجم همکاری های ایران با بیمه هرمس تا سطح ۷ میلیارد یورو افزایش یابد.»

خزاعی با اشاره به اینکه هیأت ۱۵۰ نفری از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی آلمان در این نشست تجاری حضور دارند، گفت: «روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و آلمان بسیار دیرینه و عمیق است و آلمان درگذشته و قبل از تحریم‌ها بزرگترین شریک اقتصادی و تجاری ایران در اروپا بوده است.»

معاون وزیر اقتصاد ایران افزود با توافقات صورت گرفته و برقراری مجدد پوشش بیمه‌ای هرمس، «تأمین مالی مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری به یک روند عادی تبدیل می‌شود».


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku